Design for Service - ett ramverk för bättre tjänster
2014-04-08Design och tjänsteinnovation är områden som ofta ägnar sig åt liknande uppgifter. Men hur kan de förstå varandra bättre? Katarina Wetter-Edman, nybliven doktor i tjänstedesign, visar i sin avhandling hur dessa två områden lättare kan förstå och kommunicera med varandra, detta med hjälp av ett nytt ramverk.
Hur kan man förstå industridesignerns kunskap och praktik och dess funktion när den integreras på andra områden än traditionell produktdesign – och hur kan den då bidra till tjänsteinnovation? Om det handlar Katarina Wetter-Edmans avhandling som syftar till att stärka relationerna och underlätta kommunikationen mellan design- och tjänsteforskning. Detta genom ett nytt ramverk, Design for Service, som ger de två disciplinerna ett gemensamt vokabulär.
- Min avhandling sätter fokus på användarnas roll och kunskap i utvecklandet av en tjänst, och hur designern som mellanhand tolkar användarens upplevelser och erfarenheter av densamma och i och med det gör dem relevant för vidare tjänsteutveckling. Design blir ett förhållningssätt till innovation, säger Katarina Wetter-Edman.
Avhandlingen bygger på teoretiska jämförelser och undersökningar på fältet. Centralt i avhandlingen är en studie av ett tio månader långt samarbete mellan en designbyrå och ett industriföretag.
Avhandlingen kan laddas ner via Göteborgs universitets hemsida.
Katarina Wetter-Edman disputerade den 4 april vid HDK - Högskolan för design och konsthantverk i Göteborg. Titeln på hennes doktorsavhandling är "Design for Service: A framework for exploring designers’ contribution as interpreter of users’ experience" . Katarina har genomfört sitt avhandlingsarbete i samarbete med CTF.