CTF på en av världens största konferenser i konsumentbeteende
2013-10-09Doftande pennor hjälper oss att minnas bättre. Detta och mycket mer fick Anders Gustafsson, professor, och Tobias Otterbring, doktorand, ta del av när de under förra veckan deltog i Association for Consumer research North American Conference 2013.
Konferensen hölls i Chicago, USA, och samlade drygt 1500 deltagare, däribland flertalet världsledande forskare inom konsumentsbeteende.
Anders Gustafsson och Tobias Otterbring från CTF presenterade två studier. Det ena är gjord i samarbete med Ikea i Karlstad och handlar om vad som händer när kunder välkomnas av en anställd vid varuhusets entré. Hur inställningen till de anställda, tillfredsställelsen med besöket samt mängden och summan av inköpen påverkas. Här har forskarna samarbetat med de amerikanska forskarna Nancy J Sirianni, Northeastern University, och Christine Ringle, Rutgers University. Den andra studien handlar om beröring, det vill säga vad som händer när en anställd rör vid en kund till exempel genom en klapp på axeln. Här har forskarna samarbetat med Stadium på Bergvik i Karlstad samt forskarna Joann Peck och Andrea Webb, båda från University of Wisconsin, USA.
Vad har ni tagit med er hem från konferensen?
- Konferensen gav en bred representation av allt som ryms inom marknadsföring, från konsumentbeteenden till hur företag bygger varumärken där kunder fyller varumärket med innehåll. Det är kunder som äger varumärket och inte företagen i sig, de kan bara försöka ge erbjudanden som ger en generell inriktning och en strävan att ta sig åt ett visst håll. Journalisten bakom boken "The Tipping Point - How Little Things Can Make a Big Difference”, Malcolm Gladwell, gav en väldigt intressant presentation. Den handlade om varför det är så svårt att få gehör för jämställdhet inom olika fält, berättar Anders Gustafsson.
- Det var många intressanta och roliga studier. Vi fick bland annat lära oss att personer som uppmanats att tvätta händerna är mer benägna att fuska. Detta eftersom tvättandet gör dem så ”rena” att ett tillfälligt omoraliskt beteende ses som mer acceptabelt. En annan studie visade att kvinnor som taktilt ombeds att utvärdera manliga underkläder får ett mer kortsiktigt beslutsfattande. Människor som får tömma en rock full med småsaker känner sig ”tomma” och är mer benägna att hamstra, till exempel i en livsmedelsbutik, jämfört med människor som i samma situation får fylla en rock med småsaker, berättar Tobias Otterbring.
Läs mer om konferensen här.