CTF-forskare talade på FN:s konferens om handel och utveckling
2022-04-28I slutet på mars anordnade FN:s konferens om handel och utveckling (UNCTAD) webbinariet ”Dark Commercial Patterns: Experiences and Tools for Education and Business Guidance”. Agnieszka Kitowska, postdoktor i datavetenskap, var en av talarna. Hon presenterade och diskuterade CTF:s senaste forskning inom området och hur kunskapen från den kan användas för att hjälpa konsumenter.
– Målet för webbinariet var att fördjupa förståelsen av konceptet och identifiera tillfällen då dark patterns uppstår, säger Agnieszka Kitowska. Samt att dela med sig av medlemsstaters erfarenheter och diskutera de åtgärder och verktyg som de kan använda till utbildning och vägledning för näringslivet.
Webbinariet arrangerades av UNCTAD:s arbetsgrupp för konsumentskydd inom e-handeln. Agnieszka Kitowska var en av talarna i en panel bestående av representanter från konsumentskyddsmyndigheter, akademin och civilsamhället.
– Jag presenterade vår forskning om dark patterns - hinder på den digitala marknaden som används för att vilseleda och få konsumenter ta oplanerade köpbeslut - och pratade främst om kategorisering av dark patterns och framtida designval som kan komma att bli mer manipulativa och aggressiva. Jag presenterade också resultaten från en studie av köp- och avtalsvillkor, som ett exempel på hur vi kan upplysa konsumenter och förhoppningsvis minska negativa effekter.
Forskning som möjliggör en välfungerande digital marknad
– I takt med det ökade dagliga teknikanvändandet ökar risken för att konsumenter stöter på dark patterns. Därför är det viktigt att sprida den här sortens kunskap så att medlemsstater och tillsynsmyndigheter, som till exempel Konsumentverket och UNCTAD, kan få mer kunskap om de lämpligaste och mest effektiva metoderna för att minska de potentiella risker som dark patterns innebär för konsumenter, säger Agnieszka Kitowska.
Tillsammans med kollegor på CTF har hon studerat dark patterns och konsumenträttigheter på den svenska digitala marknaden de senaste två åren. Forskningen är gjord på uppdrag av Konsumentverket. Resultaten har spridits på olika sätt av både forskarna och myndigheten och går att läsa om i rapporten ”Barriers to a well-functiong digital market – effects of visual design and information disclosures on consumer detriment”.
– Det var en enastående erfarenhet att jobba med Konsumentverket, säger Agnieszka Kitowska. Särskilt människorna vi har träffat, som velat lära sig mer och diskutera problem med användargränssnitt och hur det påverkar konsumenter. Jag känner att vi verkligen har gjort avtryck bortom akademins värld genom presentationer, workshopar och diskussioner kring våra forskningsresultat samt genom samtal med personal på Konsumentverket – där vi också nu deltar i en konsumentinformationskampanj – och genom att tala vid evenemang som UNCTAD-seminariet.
UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) är FN:s konferens om handel och utveckling och generalförsamlingens viktigaste instrument inom handel och utveckling. Den första FN-konferensen om handel och utveckling hölls i Genève 1964 och resulterade i att UNCTAD blev ett permanent underorgan. UNCTAD ska särskilt tillvarata utvecklingsländernas intressen i handelsfrågor för att påskynda den ekonomiska utvecklingen och minska fattigdomen.