CTF får 4 miljoner från KK-stiftelsen
2014-12-19KK-stiftelsen har beviljat 4 miljoner kronor till CTF, Centrum för tjänsteforskning vid Karlstads universitet, för att i samarbete med IKEA och Tobii Technology studera personlig och platsbaserad kommunikation mellan kunder och tjänsteleverantörer.
Ny teknik innebär nya möjligheter för tjänsteleverantörer att kommunicera med sina kunder. Olika budskap kan kommuniceras beroende på vilken plats kunden befinner sig. Det kan till exempel handla om information som hjälper kunden att navigera i ett köpcentrum eller ett personligt erbjudande på en vara eller tjänst från den butik som kunden befinner sig i.
Syftet med projektet, som har titeln Limbus - Location based services, är att utveckla, genomföra och utvärdera ett system för platsbaserade tjänster riktade till butiker och restauranger. Forskarna är intresserade av hur detta system påverkar kundernas upplevelser -vilken effekt ger det på butiken eller restaurangen. De är också intresserade av hur kundernas beslutsprocesser påverkas, det vill säga hur de ta sina köpbeslut.
- Genom att kombinera ny teknik för inomhuspositionering med mobil ögonspårningsutrustning, Eye-tracking, kommer vi att kunna utforska kunders beslutsprocesser och upplevelser på ett helt nytt sätt, säger projektledare Erik Wästlund, lektor i psykologi. Att dessutom få samarbeta och forska tillsammans med två världsledande företag är en fantastisk möjlighet.
KK-stiftelsen har beviljat anslag till tre forskningsprojekt inom forskningsgrupperna CTF, Datavetenskap och INTERACT. De tre projekten delar på drygt 13 miljoner över tre år. Näringslivet skjuter till minst lika mycket i form av kvalificerat deltagande i projekten.