Attraktiva historier viktiga för att skapa legitimitet, engagemang och intresse kring delningsplattformar
2025-04-29Mia Larson, professor i företagsekonomi vid Handelshögskolan och Centrum för tjänsteforskning (CTF) och Cecilia Cassinger, docent i strategisk kommunikation vid Lunds universitet är aktuella med artikeln ”Platform Stories: The Role of Ideological Narratives in the Development of a Tourism Sharing Business Model”.
Mia Larson, berätta om artikelns innehåll
– Den handlar om hur en entreprenör inom äventyrsturism skapar en ny digital delningsplattform. I vår artikel visar vi vikten av attraktiva historier för att skapa legitimitet, engagemang och intresse för plattformen bland dess användare, investerare och de som arbetar med den. I det här fallet handlade historierna om delning av resurser, hållbarhet, en identitet kopplad till äventyrssport - och även om att tjäna pengar.
– Över tid förändrades fokuset i historierna. Inledningsvis var fokus på fördelarna i delningsekonomin för att sedan gå över till miljö och social hållbarhet, äventyraridentiteten och finansiell hållbarhet. Detta speglar den omtvistade logiken som delningsekonomin karaktäriseras av eftersom den samtidigt innehar en social logik och en affärslogik - en sorts sammansmältning av att vilja göra världen till en bättre plats kombinerat med en stark tro på principerna bakom en fri marknad.
Hur gick ni till väga i er forskning?
– Vi följde entreprenören under två års tid, så detta var en longitudinell studie som resulterade i en stor mängd kvalitativa data. Vi intervjuade entreprenören och hans team kontinuerligt under dessa två åren - vi observerade dem i deras arbete, både IRL och via deras kommunikationskanaler och följde hur plattformen förändrades över tid.
– Jag och Cecilia visar vikten av att hantera olika ideologiska narrativ kring dessa logiker för att lyckas med en delningsplattform. Det handlar om att förmedla en avvägd berättelse om passion och vinst där plattformen möjliggör social och miljömässig hållbarhet samtidigt som den leder till ekonomiska möjligheter och sysselsättning.
Förklara ”sharing-based business”
– Sharing-based business är en affärsmodell där ett plattformsföretag bygger sin verksamhet på att möjliggöra delning av resurser mellan privatpersoner. Det handlar om att maximera användningen av resurser genom att dela, hyra, byta eller låna med hjälp av digitala plattformar. Airbnb och Uber är två av de mest välkända delningsekonomiföretagen.
Vad fick dig intresserad av det här?
– Jag har under lång tid varit intresserad av hur den digitala utvecklingen skapar nya förutsättningar för turistindustrin. När delningsekonomin tog fart för ungefär femton år sedan följde jag dess utveckling och skapade senare detta projekt.
Projektet finansierades av BFUF.





