Att kunna ta betalt för tjänster
2013-12-12Företag har förändrat hela branscher genom innovativa affärsmodeller. Spotify har varit med och ritat om kartan för musikbranschen. Ikea har revolutionerat möbelbranschen med sina omonterade möbler. I ett projekt vid CTF, Centrum för tjänsteforskning, studeras affärsmodeller och hur de kan förändras.
- En tydlig trend är tjänstefiering hos tillverkande företag. Det innebär att tjänster blir en allt större del av företagets erbjudande och är ett sätt att skapa konkurrensfördelar, säger Martin Löfgren, docent i företagsekonomi och projektledare.
Riskabelt att låtar produkter vara enda intäktskällan
Under den senaste finanskrisen, med början 2008, kunde man se att tillverkande företag som tog betalt för både produkter och tjänster genererade intäkter även när produktförsäljningen sjönk. Medan företag som endast tog betalt för produkter inte fick några intäkter, vilket resulterade i förluster. Som en följd av detta började tillverkande företag fokusera på att också ta betalt för sina tjänster - något som ofta kunderna tidigare ofta fått med gratis vid köpet av en produkt.
Från gratis till att börja ta betalt
En av svårigheterna med denna övergång är att få kunderna att betala för något som de tidigare varit vana att få med på köpet.
- I projektet har vi samarbetat företagen Ericsson, Volvo och Löfbergs. Under den närmaste tiden kommer vi att fortsätta arbeta på "free-to-fee spåret" tillsammans med Volvo samt lansera ett doktorandprojekt om affärsmodeller i samarbete med Ericsson, berättar Martin Löfgren.
Hittills finns en artikel publicerad från projektet, "From Service for Free to Service for Fee: Business model innovation in manufacturing firms"(Witell, L. and Löfgren, M., 2013). Den är baserad på underlag från sex tillverkande företag och innehåller beskrivningar och analyser av övergångsstrategier, grad och typ av innovation, samt hur olika byggstenar i affärsmodellerna hos medverkande företag har ändrats.
Om SISB
Projektet bedrivs inom CTFs stora forskningsprofil SISB, Service Innovation for Sustainable Business. SISB sträcker sig över perioden 2011-2019 och är finansierad av KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ericsson, Volvo, Ikea, Löfbergs, Ica Maxi, Tetra Pak och Stamford. Läs mer på forskningsprofilens webbplats ctf.kau.se/sisb
Kontakt
Martin Löfgren
martin.lofgren@kau.se, 054-700 19 75