Anna Fyrberg Yngfalk ny forskare vid CTF
2016-03-24Vi är glada över att välkomna Anna Fyrberg Yngfalk som ny forskare till oss på CTF.
Anna Fyrberg Yngfalk är företagsekonom och disputerade 2011 inom ämnet marknadsföring på företagsekonomiska institutionen vid Stockholms universitet. Hon bedriver forskning inom marknadsföring och konsumentkulturstudier och är intresserad av att problematisera marknadsföringens roll i dagens samhälle.
Hon har en bakgrund inom idrottsrörelsen och flera av hennes studier rör sig inom ideella kontexter och problematiserar exempelvis spänningen mellan marknadskrafter och ideell verksamhet. Hennes doktorsavhandling analyserar interaktionens betydelse för värdeskapande på marknader där kommersiella och ideella aktörer samverkar, och hur dessa aktörers olika logiker leder till motsättningar och motstånd som ibland är helt fundamentala för att värde ska skapas.
- I min forskning är jag intresserad av hur service- och andra marknadsföringsdiskurser påverkar och formar organisationer men också konsumenters praktiker och identiteter. Jag är främst intresserad av att undersöka bakomliggande föreställningar och principer i samhället som gör att marknadsförings- och servicekoncept har fått ett allt större inflytande på hur dagens organisationer ska styras och organiseras. I ett av mina pågående forskningsprojekt undersöker jag exempelvis hur en pågående marknadisering inom ideella organisationer genererat nya regleringar för ideell verksamhet, och där gränsen mellan det ideella och kommersiella suddas ut allt mer. För att förstå denna utveckling undersöker jag omfattningen av ideella organisationers markandsföringspraktiker och hur de agerar som aktörer på marknader, berättar Anna.
Ett annat forskningsområde som hon verkar inom just nu handlar om hur konsumenters välbefinnande och identiteter påverkas inom serviceinteraktioner. Hon har nyligen publicerat en artikel om hälsokonsumtion där hon studerat ett hälsoforum och de hälsonormer som reproduceras genom interaktioner mellan serviceanställda och konsumenter.
Hennes intresse för relationen mellan individers välbefinnande och service knyter också an till TSR, Transformative Service Research, ett relativt nytt forskningsområdet vid CTF där nu också Anna ingår.
Hon har publicerat sin forskning i bland annat Journal of Marketing Management, Journal of Service Management och Jorunal of MacroMarketing.
Utöver sin forskning undervisar hon inom områdena marknadsföring, service management, och konsumentkultur.