Anders Gustafsson i P4 Värmland

 2016-12-14

Den 14 december medverkade Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi, i radioprogrammet Plånboken i P4 Värmland. Vad pratade du om?

- Jag pratade om en aktuell studie som jag genomfört med min kollega Poja Shams, lektor i företagsekonomi vid CTF. Den handlar om stress vid köpsammanhang där vi med hjälp av avancerade aktivitetsarmband undersöker vilka faktorer som ligger bakom stressen och hur man kan mildra dem. Ett högaktuellt ämne så här i jultider och den stressiga julhandeln.

Vad är det för armband?
- Det är ett aktivitetsarmband som främst är avsett för medicinskt bruk, bland annat för att kunna se när epilepsi- och sockeranfall är på gång. Armbandet är kopplat till en mobiltelefon där vi kan mäta upphetsningsnivå. Vi tittar på hur kunder påverkas av olika impulser som finns i butiksmiljö, till exempel interaktion med produkter, ljud, ljus eller andra människor. Vi kommer också att använda oss av eye-tracking, ögonspårning, för att kunna se exakt vad det är som händer i situationer där stressnivån ökar.

Vad är syftet med studien?
- Det är många olika syften. Detta är en ny typ av studier som ingen egentligen gjort förut så vi vill utveckla processer för att genomföra den här typen av studier. Vi vill helt enkelt kunna fånga hela processer, till exempel vad som händer i en köpsituation, och inte minnet av en process. Vårt teoretiska syfte handlar mer om det går att vaccinera människor mot att bli stressade genom enkla positiva manipulationer.

Kan du ge exempel på vad positiva manipulationer skulle kunna vara?
- En händelse som påverkar kunden positivt, till exempel en gratisgåva i butiken eller ett Luciatåg som passerar förbi.

När kan vi få ta del av resultat från studien?
- Just nu arbetar vi med olika experiment på plats i butiksmiljöer. Vi hoppas kunna sammanställa och presentera resultat från dessa i början av nästa år.

Lyssna på klippet med Anders Gustafsson i programmet "Plånboken på SR.

Studien görs i samarbete med företagen Ica Maxi i Karlstad och Tobii Pro och bedrivs inom ramen för forskningsprofilen ”Tjänsteinnovationer för hållbara affärer” som sträcker sig över perioden 2011 - 2019 och finansieras av KK-stiftelsen, Karlstads universitet, Ikea, Ericsson, Volvo, Löfbergs, Ica, Stamford och Valmet.

Maria Obed
Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF.
Författare: Linda Fridberg
Publicerad: 2016-12-14
Maria Obed
Anders Gustafsson, professor i företagsekonomi vid CTF.