ServDIT
Tjänstefiering har på senare år blivit ett av de hetaste begreppen inom tjänsteforskningen, speciellt bland tillverkande företag. Förr eller senare upptäcker dock dessa företag att deras befintliga utvecklingsmetoder och verktyg inte klarar av de speciella krav som ställs vid tjänsteutveckling. Det finns mängder av metoder och verktyg anpassade för att utveckla tjänster, svårigheten har varit att hitta dem och förstå hur och när de skall användas; det har alltså funnits ett behov av någon typ av sammanställning. Nu finns Servdit.
Forskarna Johan Netz och Peter Magnusson har inom ramen för det Vinnova finansierade forskningsprojektet Flexkraft och inom CTFs forskningsprofil SISB utvecklat verktyget Servdit.
Syftet med verktyget är att skapa en översikt av den uppsjö olika metoder som finns rörande tjänster.
Servdit är en slags virtuell verktygslåda med olika metoder sorterade i fack beroende på användningsområden:
- Förstå kundbehov
- Generera idéer
- Översätta kundbehov
- Implementering
- Kvalitetssäkring.
Servdit vänder sig i första hand till dig som är intresserad av eller som arbetar med att utveckla tjänster.
I den nuvarande versionen finns ett 30-tal olika metoder kort beskrivna. Metoderna är endast beskrivna i avseende att introducera läsaren till metoderna. Verktyget är dynamiskt och fylls succesivt på med nya metoder.