Samot - Service och marknadsorienterad transportforskning
Vår forskning utgår från användaren. Det kan vara kollektivtrafikresenärer, bilister eller cyklister. Våra fokusområden är upplevelser av nya och befintliga transporttjänster. Förutom att studera upplevelsen av nya och traditionella mobilitetsbaserade tjänster inkluderar våra studier hur man även kan få användare att förändra invanda resmönster till ett mer energieffektiv resande.
Vi fokuserar arbetspendling, färdtjänstresande, yngre och äldres resande. Nyckelord för vår forskning är tillfredsställelse, kvalitetsupplevelser, motivation, tillgänglighet, resbeteenden. Vår idé är att leverera vetenskapligt förankrad kunskap som kan ligga till grund för förändringar i transportbranschen.
Vår forskning har en bakgrund i VINN Excellence centrat Samot, The Service and Market Oriented Transport Research Group, som vi framgångsrikt drev i nära samverkan med näringsliv och offentlig verksamhet under en tioårsperiod (2006-2017).