Forskning som gör skillnad
Vi vill att vår forskning ska göra skillnad och bidra till att utveckla människor, organisationer och omvärld.

CTF:s forskning drivs av samhällsutmaningar och kretsar kring värdeskapande genom tjänster med utgångspunkt i användarens behov. Genom gränsöverskridande forskning i samverkan med akademi och omgivande samhälle bidrar vår forskning till att hitta lösningar på nutida och framtida samhällsutmaningar. I takt med att tjänster blivit allt viktigare i samhället har vår forskning utvecklats och CTF vuxit och våra forskningsresultat gör skillnad hos näringsliv, offentliga organisationer, samhälle och individer och tar plats på den internationella forskningsfronten.
CTF utvecklar ny kunskap om värdeskapande processer, effekter som uppstår i mötet mellan organisation och användare i form av kund, patient eller medborgare. Exempel på värdeskapande process kan vara känslan av välbefinnande när man smidigt kan transportera sig till och från jobbet via kollektivtrafiktjänster. Minskad miljöpåverkan och bättre sjuk- och hälsovård är andra exempel. Dessa värden är lika viktiga för alla organisationer, privata som offentliga, eftersom de är vad användare till dessa organisationer efterfrågar och behöver.
Centrala forskningsområden är, bland annat: service innovation, service management, service experience, transformative service research, service logic och service system transformation. Flera av våra forskningsprojekt och studier är kopplade till de globala hållbarhetsmålen.
