Forskning som gör skillnad
Vår forskning drivs av samhällsutmaningar med människor, organisationer och samhälle i fokus. Forskningen genomförs i samverkan, både med akademi och praktik. Våra forskningsresultat sprids och kommer till nytta hos näringsliv, offentliga organisationer, samhälle och individer och tar plats på den internationella forskningsfronten.

Vi vill att vår forskning ska göra skillnad och bidra till att utveckla människor, organisationer och omvärld.
CTF:s forskning kretar kring värdeskapande genom tjänster med utgångspunkt i användares, kunders, patienters, medborgares, företags, organisationers, samhällens och omvärldens behov.
Vi utvecklar ny kunskap om värdeskapande processer, effekter som uppstår i mötet mellan organisation och användare i form av kund, patient eller medborgare. Exempel på värdeskapande process kan vara känslan av välbefinnande när man smidigt kan transportera sig till och från jobbet via kollektivtrafiktjänster. Minskad miljöpåverkan och bättre sjuk- och hälsovård är andra exempel. Dessa värden är lika viktiga för alla organisationer, privata som offentliga, eftersom de är vad användare till dessa organisationer efterfrågar och behöver.
Genom gränsöverskridande forskning i samverkan med akademi och omgivande samhälle bidrar vår forskning till att hitta lösningar på nutida och framtida samhällsutmaningar. I takt med att tjänster blivit allt viktigare i samhället har vår forskning utvecklats och CTF vuxit.
Centrala forskningsområden är bland annat: service innovation, service management, service experience, transformative service research, service logic och service system transformation. Flera av våra forskningsprojekt och studier är kopplade till de globala hållbarhetsmålen.
