AGAIN: Återbruk i handeln
Återbruk och andra cirkulära lösningar blir i dag allt vanligare inom detaljhandeln för att skapa en mer hållbar konsumtion. För att främja denna omställning behövs mer kunskap om hur företag kan skapa bättre förutsättningar och kundupplevelser kring försäljning av återbrukade produkter. Om det handlar ett nytt forskningsprojekt vid Centrum för tjänsteforskning (CTF) vid Karlstads universitet.
I det nya projektet ska forskarna studera återbrukskunders upplevelser i samband med köp samt hur aspekter som marknadsföring, prissättning, produktinformation och säljkanalers utformning påverkar upplevelsen och viljan att köpa återbrukat.
Återbruk har funnits länge, men nu väljer allt fler aktörer som tidigare enbart fokuserat på nyproducerat också att satsa på försäljning av återbrukade produkter.
ÅTERBRUK SOM NATURLIGT ALTERNATIV
För en ökad återbruksförsäljning behövs mer kunskap om vad som får kunder att göra hållbara val och att på sikt kunna möta en ökad efterfrågan av återbrukade produkter. Frågan är hur detta ska genomföras i praktiken, och det hoppas forskarna få svar på.
I projektet ska forskarna undersöka hur återbruk kan bli ett naturligt val, hur företag kan öka sin försäljning och skapa bättre kundupplevelser kopplat till återbruk, samt få mer kunskap och ökad förståelse för hur återbrukade produkter kan prissättas, marknadsföras och säljas i olika marknadskanaler.
Forskningen genomförs genom intervjuer, observationer och fältexperiment där både kunder, handlare och andra centrala aktörer i branschen involveras. Ett viktigt mål inom projektet är att utveckla konkreta råd och tips som kan användas inom branschen för att främja den cirkulära omställningen.
Forskningsprojektet ”AGAIN: Återbruk i handeln” finansieras av Handelsrådet under två år med en budget på drygt 1,9 miljoner. Projektet leds av forskaren Jenny Karlsson (CTF och Handelshögskolan vid Karlstads universitet). I projektgruppen medverkar också forskarna Lars Witell (CTF), Klas Hedvall (Stiftelsen Chalmers Industriteknik) och Jessica Edlom (Geomedia vid Karlstads universitet).