Karlstadsmästerskap i programmering
2013-10-04Ämnet datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerar för andra gången Karlstadsmästerskapen i programmering. Tävlingen, som ingår i en nordisk turnering, går av stapeln i hus Vänern lördagen den 5 oktober.
Ett lag på upp till tre personer ska lösa 8-12 programmeringsproblem på fem timmar. Varje lag har tillgång till en av universitetets datorer att programmera på. Uppgifterna får lagen se först när tävlingen startar och de ska lösas av lagmedlemmarna utan hjälp av utomstående. Varje program provkörs sedan av en domare som godkänner eller ger retur. Efter tävlingen sammanställs resultatlistan och det lag som löst flest uppgifter korrekt vinner.
Karlstadsmästerskapen äger rum lördagen den 5 oktober på Karlstads universitet. Medierna hälsas välkomna klockan 10.00 vid Ljungbergssalen 21A 244 (ägget) i hus Vänern.
Mästerskap även på andra lärosäten
Syftet är att uppmuntra intresset för programmering genom att ge deltagarna en chans att mäta sig med tävlingsdeltagare dels från Karlstad, dels från andra lärosäten i landet, till exempel Luleå, KTH, Chalmers och Linköping som alla kör tävlingen samma dag och samma tid.
- Karlstadsmästerskapen vänder sig till alla som kan programmera, både studenter och yrkesverksamma, säger Stefan Alfredsson, lektor i datavetenskap. För ett framgångsrikt resultat är det bra med att ha olika kompetenser i laget, en som är bra på själva programmeringen, en som är en problemlösare och en som är bra på matte.