Att utveckla barn och ungdomars lärande i informella miljöer: en studie av ett skolprogram kring risker och sårbara platser
2017-02-22Under 2017 ska Nina Christenson, lektor i geografididaktik, genomföra ett forskningsprojekt om elevers kunskaper kring hur man kan förebygga samt hantera klimatrelaterade risker genom en informell lärandemiljö utvecklad av Centrum för klimat och säkerhet vid Karlstads universitet.
Vad är ditt mål?
- Målet är att kartlägga förutsättningarna för lärandet samt vilket lärande som sker för att vidare utveckla verksamheten att fungera som ett kunskapscenter för regionens skolor i frågor kring klimatförändringar och dess konsekvenser.
Vad är syftet?
- Syftet med forskningsprogrammet är att undersöka och kartlägga förutsättningarna för lärande kring sårbarhet, hållbar samhällsplanering och risker i samband med klimatrelaterade händelser (exempelvis översvämningar). Det kommer ske vid deltagande i aktiviteterna Floodville och Riskköping på Centrum för klimat och säkerhet vid Karlstads universitet.
Vad gör du med resultatet?
- Resultaten ska användas till att vidareutveckla den pedagogiska verksamheten vid Risklab med målet att skapa ett starkt regionalt pedagogiskt kunskapscentrum för utbildning och fortbildning kring tematiken sårbara platser och naturgivna risker och hot.