Tävling i programmering
2012-09-27Avdelningen för datavetenskap vid Karlstads universitet arrangerar för första gången Karlstadsmästerskapen i programmering. Tävlingen, som ingår i en nordisk turnering, går av stapeln i hus Vänern lördagen den 6 oktober.
Ett lag på upp till tre personer ska lösa 8-12 programmeringsproblem på fem timmar. Varje lag har tillgång till en av universitetets datorer att programmera på. Uppgifterna får lagen se först när tävlingen startar och de ska lösas av lagmedlemmarna utan hjälp av utomstående. Varje program provkörs sedan av en domare som godkänner eller ger retur. Efter tävlingen sammanställs resultatlistan och det lag som löst flest uppgifter korrekt vinner.
Syftet är att uppmuntra intresset för programmering genom att ge deltagarna en chans att mäta sig med tävlingsdeltagare dels från Karlstad, dels från andra lärosäten i landet, till exempel Luleå, KTH, Chalmers och Linköping som alla kör tävlingen samma dag och samma tid. Förutom äran, får de bästa tre lagen pris.
- Karlstadsmästerskapen vänder sig till alla som kan programmera – både studenter och yrkesverksamma. Vi hoppas på en bra blandning och ett tips är att ha olika kompetenser i laget - en som är bra på själva programmeringen, en som är en problemlösare och en som är bra på matte, tipsar Stefan Alfredsson, lektor i datavetenskap.
Tävlingen är en del i en internationell programmeringstävling, med nordiska och europeiska tävlingsomgångar. Finalen hålls i St Petersburg nästa sommar.
Läs mer om tävlingen och anmäl ditt lag senast den 4 oktober här

