Studenter tar allt färre poäng
2013-03-18Prestationsgraden bland studenterna sjunker, men det skiljer sig åt mellan olika utbildningar - det är framför allt distansstudenter som inte tar sina poäng. Det är även stora skillnader högskolorna emellan. Det visar Universitetskanslersämbetets senaste analys.
Med prestationsgrad menas i vilken omfattning studenterna tar de högskolepoäng de varit registrerade för. Om en student tar alla sina registrerade poäng är prestationsgraden 100 procent. Analysen gäller helårsstudenter mellan läsåren 2004/05 och 2009/10 och deras avklarade poäng till och med höstterminen 2011. Under den här perioden har prestationsgraden sjunkit från 81 till 78 procent.
Prestationsgraden var högst på yrkesexamensprogrammen, 89 procent. Av de större programmen hamnade sjukgymnast- och läkarprogrammet högst, runt 96 procent. Den lägsta prestationsgraden bland yrkesexamensprogrammen hade högskoleingenjörsprogrammet, 82 procent.
Lägst inom distansutbildning
En tydlig orsak till den sjunkande prestationsgraden är den alltmer populära distansutbildningen.
- Campusstudenterna tog 81 procent av de poäng de varit registrerade för, medan distansstudenterna tog endast 56 procent, säger Lena Eriksson, utredare på Universitetskanslersämbetet.
I en jämförelse av prestationsgraden i fristående kurser på distans, visar det sig att skillnaden är stor mellan landets lärosäten. Den varierar mellan 33 procent (Högskolan i Jönköping) och 61 procent (Linköpings universitet). Karlstads universitet har, med 55 procent, den tredje högsta prestationsgraden och ligger därmed långt över genomsnittet som är 48 procent.
- Även om prestationsgraden för distansstudenter totalt minskar är det glädjande att vi ligger bland de topp tre i landet. Det finns flera orsaker till varför vi har en relativt god genomströmning på våra distanskurser. Det handlar dels om att vi försöker stötta och fånga upp de studenter som av olika anledningar tappar fart i sina studier, dels handlar det om att ha en god infrastruktur där studenterna kan använda våra lärplattformar på ett fullgott sätt. Vi har en mycket bra IT-support som kan hjälpa våra studenter - det tror jag är en viktig framgångsfaktor, säger prorektor Thomas Blom.
Läs mer om analysen i Universitetskanslersämbetets pressmeddelande.