Spel tränar studenter i affärssystem
2013-04-30På ämnet informatik, Handelshögskolan vid Karlstads universitet, fick studenter på två program nyligen prova på ett nytt inslag i kursen Affärssystem II - ett spel som tränar tänkandet kring kundrelationer och affärssystem.
Gästföreläsaren Jonas Hammarberg, vice VD för Infocube, har utvecklat spelet. Han berättade om rollen som affärssystemkonsult och de situationer en konsult möter, som förutsättning och introduktion till spelet. Dessa insikter tillsammans med förvärvade kunskaper i ämnet låg till grund för att "praktisera" teori, strategi och göra affärer i spelform.
- Våra studenter har fått en inblick i olika roller, den affärsmässiga spelplanen, arbetsuppgifter och inte minst det språkbruk som används. Det blev en god grund för att lyckas väl i spelet och en bra förberedelse inför framtida kontakter i branschen, konstaterar Marie-Therese Christiansson, programledare för två av IT-designprogrammets inriktningar.
Spelet har erbjudits kostnadsfritt till landets universitet och högskolor. Handelshögskolan vid Karlstads universitet är först ut med att testa spelet. Det blev en livlig och inspirerande övning.
- Absolut en undervisningsform som kan användas som ett arbetslivsrelaterat komplement i våra kurser, menar Monika Magnusson, kursansvarig.
Även studenterna tror på idén.
- Det var roligt och kan absolut vara ett både bra och nyttigt inslag i kursen, säger Katarina Rosberg som läser inriktningen systemdesign på IT-designprogrammet.
Tränar affärsmässighet och kundrelationer
Brädspelet liknar i utformning det klassiska Monopol, där de traditionella gatorna representeras av ett urval av kunder. Istället för hus och hotell bygger spelarna systemlösningar inom affärssystem, Business Intelligence (BI) och Customer Relationship Management (CRM). Spelet innehåller händelsekort och frågekort, där utmaningar och möjligheter som är vanliga i branschen uppdagas och behandlas.
-Vi använder själva spelet internt inom företaget som en del i den utbildning som varje ny konsult får när personen börjar hos oss. Spelet fungerar bäst med två personer i varje grupp - just för att få utmaningen och dialogen som uppstår av att arbeta tillsammans, menar Jonas Hammarberg.
Studenter som "spelutvecklare"
Programledare och lärare har också testat spelet och skickar nu med företaget feedback på både spelregler och utformning av brädspelet. Och feedback är något Infocube vill ha, gärna med förslag på nya frågor av akademisk karaktär.
- Jag ser möjligheten att våra studenter tar rollen som "spelutvecklare" i kursuppgifter framöver för att öva förmågan att koppla teori till praktik, avslutar Marie-Therese Christiansson.
Infocube har kontor i Göteborg, Stockholm, Jönköping, Malmö, Karlstad och Chicago. Etableringen i Karlstad skedde i slutet av november förra året och företaget blev samtidigt intressentföretag i Stiftelsen Compare Karlstad.