Positiv framtidstro bland afghanska lärarutbildare
2013-05-07I nuläget blir mellan 30 000 och 40 000 personer per år antagna till universitetsstudier i Afghanistan, samtidigt finns det 200 000 sökande till platserna.
Under ett seminarium vid Karlstad universitet presenterade masterstudenten Shafiullah Sharifi utbildningssituationen i Afghanistan.
Afghanistan har varit i krig i 30 år, vilket har gjort att utbildning har fått stå tillbaka.
- 1,9 miljoner människor i åldrarna 6 till 17 år arbetar istället för att gå i skolan. De hjälper helt enkelt till att försörja familjen. Men under de senaste tio åren har allt fler barn fått börja skolan, berättar Sharifi.
För tio år sedan gick ungefär en miljon barn i skolan i Afghanistan, noll procent av dem var flickor. Idag ligger siffran på någonstans mellan sex och nio miljoner och kvinnor får nu också tillgång till utbildning. Det är något som gör att Shafiullah Sharifi ser ljust på framtiden.
Samarbete med Sverige
Shafiullah Sharifi läser masterutbildningen Teacher Educators Master Program, TEMP. Det är en uppdragsutbildning, som finansieras av Sida. Utbildningsministeriet i Kabul har beställt utbildningen av Karlstads universitet. Svenska Afghanistankommittén är en tredje part i projektet.
- Förhoppningsvis kan vi i TEMP-programmet ytterligare bidra till att utvecklingen fortsätter på den inslagna vägen.
Viljan till studier finns
Viljan till att studera finns onekligen bland den afghanska befolkningen, men långt ifrån alla kan erbjudas en högskoleplats.
- Vi har gjort stora framsteg, men för att utvecklas behöver vi bygga ut universiteten. Problemet ligger inte hos folket, vi vill studera. Problemet ligger hos regeringen som inte kan tillhandahålla tillräckligt med studieplatser.
Kvinnor är en prioriterad grupp
- I Afghanistan gifter sig kvinnor traditionellt vid tidig ålder för att sedan föda sitt första barn inom ett år. Det är något som avspeglar sig i statistiken kring avhopp från skolan. Men man kan dock skönja en liten förändring där kvinnor stannar längre i skolan. Det är förstås viktigt för Afghanistans utveckling, säger han.
Attitydförändring
Inställningen bland allmänheten till utbildning har också förändrats drastiskt sedan Talibanregimens fall 2001. Skolan anses nu som en viktig del av vardagen.
- Förr frågade man folk vad som var viktigt för landets utveckling och de svarade alltid vägar, el och liknande. Givetvis är utbyggnaden av infrastruktur fortfarande prioriterad, men det finns en tydlig tendens att folk även anser att utbildning och hälsa är viktigt för landets utveckling.
- Något som gläder mig är man kan se en klar attitydförändring hos människor, de är mer öppna för att diskutera och tror på en positiv utveckling för Afghanistan.
Neutrala institut för fortsatt tillväxt
Enligt Shafiullah Sharifi måste regeringen få minskad kontroll över skolväsendet för att det ska tillåtas växa och utvecklas. Bakgrunden är att ledare inom regeringen vill påverka utbildningsplanen för att främja egna intressen och värderingar.
- Utländska finansiärer och influenser behövs för att skolan inte ska bli så påverkad av regeringens ställningstaganden.
Här kan du läsa mer om masterutbildningen Teacher Educators Master Program, TEMP.