Månadens alumn: Det svåraste är ofta att sätta igång
2016-03-09Om någon hade sagt till skoltrötta Ingela Svärd att hon skulle plugga till lärare, skulle hon inte ha trott dem. Idag hämtar hon energi från sitt jobb som speciallärare. Möt månadens alumn!
Namn: Ingela Svärd
Ålder: 47
Familj: Två söner, 18 och 14 år
Utbildning: Lärare och speciallärare
Yrke: Speciallärare på Herrhagsskolan, Karlstad
Innan hon sadlade om till lärare, arbetade Ingela som undersköterska i några år. Det var ett väldigt givande jobb på många vis, men var sak har sin tid, menar hon.
- Jag var inom äldrevården, och jag kom till en punkt när det var dags att antingen plugga till sjuksköterska eller något helt annat. Jag kände att jag ville fortsätta att arbeta med människor. Jag hade en väninna som jobbade på en liten byskola utanför Örebro som jag bestämde mig för att hälsa på för att se lite vad läraryrket handlade om. Det var otroligt mysigt, en liten skola med härliga entusiastiska barn på lågstadiet. Riktigt idylliskt. Då tänkte jag att det kunde vara något för mig!
Ingela läste under en termin upp gymnasiebetygen på Komvux och sökte till lärarutbildningen vid Karlstads universitet. Hon påbörjade utbildningen 1996, och pluggade svenska och SO för dåvarande grundskola 1-7.
Precis så idylliskt som hon hoppades
- När jag var klar fick jag jobb på Dejeskolan, och där var jag kvar i nio år som klasslärare på mellanstadiet. Det var väldigt kul och utvecklande! Precis så som jag förväntade mig. Det är lite speciellt när man jobbar på ett mindre ställe. Då kommer man riktigt nära både elever och föräldrar.
Under tiden som klasslärare upptäckte hon att hon intresserade sig för särskilt stöd och specialpedagogik. Så hon sökte till speciallärarprogrammet.
- Jag hade turen att få börja jobba som speciallärare samtidigt som jag studerade. Jag har alltid tyckt om att utbilda mig och komma vidare, utmanas. Efter den utbildningen arbetade jag i Kil som speciallärare i några år och har nu precis börjat arbeta på Herrhagsskolan. Det är ett jättehärligt yrke, och det är väldigt värdefullt att få hjälpa de elever som behöver lite extra stöd. Att känna att man gör nytta.
Ta tag i saker direkt
Ingelas bästa tips till studenter är att inte skjuta upp saker.
- Ta tag i saker direkt. Det är ofta man sitter där och ska skriva en uppsats och det är svårt att komma igång – men om man sätter sig direkt och börjar strukturera och planera, så brukar det rulla på. Det svåraste är oftast att sätta igång.
Lärarbristen i Sverige är akut. Om tio år räknar man med att det kommer att saknas uppemot 65 000 lärare i Sverige. Det är oroande, menar Ingela, samtidigt som åtgärder för att höja läraryrkets status och förbättra arbetssituationen är på väg.
- Jag hade inga tankar på att bli lärare i unga år. För min del var gymnasietiden tuff, jag var rejält skoltrött. Om någon hade sagt till mig att jag skulle jobba som lärare idag så hade jag antagligen skrattat åt dem. Jag har inte ångrat en sekund att jag blev lärare. Energin och kraften man får från alla barn och ungdomar är fantastisk, det är ett härligt yrke där du hela tiden utmanas och utvecklas, och jag rekommenderar det verkligen!
Om alumn
Om du vill veta mer om alumnverksamheten vid Karlstads universitet, kontakta Ximena Deramond på 054-700 16 66 eller ximena.deramond@kau.se.