Karriär och entreprenörskap i fokus för turismstudenter
2016-11-14Turism som näring växer. I Sverige står den för drygt 3 procent av BNP. Svensk turism sysselsätter nära 168 000 personer, vilket är lika mycket som Volvo, SCA, Vattenfall tretton andra storföretag tillsammans. Ofta är företagen inom turism mindre, med en eller några få anställda. På turismstudenternas karriärdag handlade det bland annat om hur det kan vara att jobba inom turismbranschen och hur man startar eget företag.
Drivhuset, företagare och alumner berättade om olika möjligheter till en karriär inom turismbranschen. Drivhuset kan erbjuda både vägledning och utbildning om allt från idégenerering och att ”pitcha” till att registrera företag och jobba med varumärke.
Tänk stort – testa litet
Daniel Onieas läser på civilekonomprogrammets andra år och är en av de studenter som vänt sig till Drivhuset för att få stöd. Hans idé ligger inom sportfisketurismen, en stor marknad med 1,6 miljoner utövare och en omsättning på 6 miljarder kronor i Sverige. För två år formades idén om ett flexibelt spö för olika typer av fiske och idag är han på god väg att förverkliga den idén tillsammans med en annan student.
-Största hindret för mitt projekt var jag själv. Jag målade upp det hela för stort, men har upptäckt att det går att testa småskaligt och i små kundgrupper först.
Olika karriärvägar
För Kristofer Andersson, VD och ägare till Scanbalt experience, gick vägen till eget företag via kurser i kulturgeografi och miljövetenskap, engagemang i turismstudenternas förening Ture, D-uppsats om regional utveckling och extraknäck inom dåvarande Cerut.
-Inspirationen fann jag delvis hos min pappa som var egenföretagare. Då trodde jag aldrig att jag också skulle bli det, men det har visat sig vara en bra lösning för mig. Jag startade företaget 2006 och jobbade otroligt hårt och noggrant i början. Idag hade jag nog valt att ta in en bra rådgivare, en mentor. Vi är baserade i Tallinn och är specialiserade inom gruppresor för unga budgetresenärer. De flesta är internationella studenter som vill resa till norra Europa, exempelvis Lappland och Norge eller till Ryssland. Jag har haft stor nytta av min tid som ordförande för Ture och även av min akademiska erfarenhet.
Elin Sjöstedt tog examen i våras och jobbar idag som projektledare på Destination Läckö-Kinnekulle. Hon var tidigt intresserad av turism och valde en gymnasieutbildning med den inriktningen. Efter några säsonger som reseledare på bland annat Cypern och Mallorca, ville hon utvecklas i yrkesrollen och valde därför Turismprogrammet på Handelshögskolan vid Karlstads universitet. Under utbildningen valde hon att skriva uppsatser om hållbart resande och senare om sociala medier. Hon valde även att göra praktik.
-Jag sökte tidigt praktikplats på Destination Läckö-Kinnekulle och det är tack vare praktiken som jag fått jobb där efter examen. Uppsatsämnena valde jag utifrån vad jag ville veta mer om, saker jag kände att jag behövde komplettera med.
Under karriärdagen gav också en panel av personer inom besöksnäringen råd till turismstudenterna om hur man kan ta det första steget in på arbetsmarknaden. Och just praktik är en viktig dörr in. Men att även berätta om utbildningen och vad man kan när man har examensbeviset i sin hand.
Karriärdagen arrangerades av utbildningsföreningen Ture i samarbete med Turismprogrammet och inleddes med en Handelsfrukost med Drivhuset som värdar.