Karlstads universitet gillas i sociala medier
2013-03-05På åtta månader har antalet personer som följer Karlstads universitet på Facebook mer än fördubblats.
Sedan början av 2012 har Karlstads universitet arbetat strategiskt med kommunikation genom sociala medier. I Sverige använder cirka 72 procent av ungdomarna i åldrarna 17-25 sociala nätverk varje dag, det är med andra ord en viktig kanal för att nå blivande studenter.
Under fjolåret ökade antalet personer som gillar Karlstads universitet på Facebook med över 116 procent jämfört med året innan. Följarantalet på universitetets Twittersida ökade med mer än 137 procent. Dessutom interagerade privatpersoner fler än 17 000 gånger med Karlstads universitet, enbart via Facebook.
- Det här är ett bevis på att den satsning vi har gjort verkligen ger resultat. Den stora fördelen med sociala medier är att det handlar om att kommunicera, inte bara informera. Vi kan sprida aktuell information, men också snabbt fånga upp frågor som kommer in, säger kommunikations- och samverkanschef Joachim Gustafsson.
Viktigt delta i den offentliga debatten
I dag finns det cirka fem miljoner Facebookanvändare i Sverige, en del är mycket aktiva och andra använder inte sitt konto alls.
- För en organisation är det viktigt att tänka på varför man har eller startar en Facebooksida. Bjuder man in till dialog måste man också vara beredd att vara tillgänglig. Ställer man som privatperson frågor eller ger kommentarer på en Facebooksida och får snabb respons upplever man organisationen som professionell. Får man däremot ingen respons kan effekten bli den motsatta, det vill säga man blir besviken och får kanske en negativ bild av organisationen, förklarar Olle Hallberg som ansvarar för universitetets närvaro i sociala medier.
- Att kommunicera via sociala medier gör universitetet mer delaktigt i den offentliga debatten. Idag är det inte ovanligt att privatpersoner kritiserar företag eller organisationer genom sociala medier. Genom omvärldsbevakning har universitetet möjlighet att svara, förklara och hjälpa, även vid de tillfällen då vi inte direkt blir tilltalade.
Facebook är gratis, eller?
Att start en Facebooksida eller ett Twitterkonto kostar ingenting, men för att driva dem på ett bra sätt krävs både planering och resurser. Kommunikationsplaner, där bland annat mål, målgrupper och grundbudskap fastställs, ska upprättas. Policyer där tonalitet, förhållningssätt och regler för vad som tillåts finnas på sidorna klargörs, ska skrivas. Sist men inte minst krävs det också att flera personer arbetar med och bevakar sidorna dagligen.
- Kontakten vi får med studenter, och andra som på olika sätt är involverade i vår verksamhet, via Facebook och Twitter är viktig. Vi kan hela tiden värdera, utvärdera och förbättra vår kommunikation tack vare en kontinuerlig återkoppling, säger Olle Hallberg.