Blivande teknikstudenter?
2005-02-24Måndagen den 21 februari hade Fiberteket besök av mycket unga, presumptiva teknikstudenter. Ett tjugotal sexåringar från klass 01 på Södermalmsskolan kom tillsammans med sin lärare Christina Jansson och fritidspedagogerna Carolina Ericsson och Håkan Dahl. Thomas Lübeck, föreståndare för Fiberteket, hade delat in besöket i tre delar; information om hur träd blir papper, ”fritt fram”-delen, då eleverna fick”pilla” på allting, prova och testa och slutligen en filmvisning.
Besöket är ett av många skolklassbesök i Teknikerjaktens regi. Teknikerjakten är ett samarbete mellan Karlstads universitet, skolorna och näringslivet i regionen. Huvudmålet är att få fler ungdomar att intressera sig för teknik och naturvetenskap och på sikt bli studenter vid Karlstads universitet inom dessa områden. Projektledare för Teknikerjakten på Kau är Jan Håkanson. Ett av delmålen i Teknikerjakten är att få yngre barn intresserade av teknik; från förskolan till gymnasiet.
Tenikerjakten har ett samarbete med Fiberteket, som drivs av handelskammaren i Värmland. Fiberteket är beläget i Stora Enso huset, strax intill universitetet och är utrustat med all tänkbar utrustning, som möjliggör experimenterande inom naturvetenskaps- och teknikområdet av nyfikna barn och ungdomar. Bland annat finns en ”lukt- och smakdel”, som knyter an till industrin. Man har även köpt in experimentlådor, som skolklasser kan få ta med sig ”hem” under ett par veckor. Enligt föreståndaren Tomas Lübeck är det viktigt att väcka intresse för teknikområdet tidigt och visa att teknik är kul.
- Det finns inga dumma frågor, säger Tomas efter sin information och ber barnen svara på frågan om hur man sätter igång, när man ska göra papper.
- Man måste hugga ner ett träd, kommer förslaget från en liten kille.
- Såga, köra motorsåg, säger en liten tjej
- Köra skogsmaskin, klämmer ytterligare en kille i med.
Förslagen börjar dugga tätt och barnen blir alltmer entusiastiska. När Tomas berättar att
”Värmland är bäst i världen på att göra kartong”, hörs små utrop av beundran.
Lilla Emma tycker att besöket är roligt och hon vill gärna göra experiment. Ja, hon kan tänka sig att en dag läsa på universitetet. Erik tycker också att det är roligt, men vet inte om han vill fortsätta på universitetet. Om femton år kanske han vet.







