Karin Sjöberg Wallby, hedersdoktor vid lärarutbildningen
”För att skapa ett intresse för matematik måste läraren få möjlighet att låta barnen undersöka och leka i matematik och uppleva glädjen i att lära sig något nytt och oväntat.”

Karin Sjöberg Wallby, är uppvuxen i Midsommarkransen i Stockholm. Hon bestämde sig tidigt för att bli lärare och har alltid tyckt om skolan och längtat till höstterminens start.
- Jag minns fortfarande känslan när mamma och jag handlade nytt papper till bänken och till böckerna och hur mamma omsorgsfullt gjorde i ordning mina skolböcker. Att sköta skolarbetet var viktigt och roligt. Och för mina föräldrar var skolan också viktig, då de inte själva fått möjlighet att studera.
Karin Sjöberg Wallby är utbildad mellanstadielärare vid dåvarande Högskolan i Karlstad och har under hela sin karriär arbetat för att förbättra matematikundervisning, först som lärare i grundskolan och därefter som lärare och medarbetare vid Nationellt Centrum för Matematikutbildning och tidskriften Nämnaren. Hon har genom böcker, tidskrifter, artiklar, seminarier och workshops arbetat för att sprida lärares beprövade erfarenheter och omsätta forskningsresultat till användbara modeller för undervisning i matematik.
- För att skapa ett intresse för matematik måste läraren få möjlighet att låta barnen undersöka och leka i matematik och uppleva glädjen i att lära sig något nytt och oväntat. Jag önskar att eleverna i första hand skulle se skolan som en möjlighet att få sådana upplevelser, så att inte kraven att uppnå mål och bli bedömd sågs som skolans syfte, vilket tyvärr är fallet nu för många.
Som 11-åring var Karin Sjöberg Wallbymed på inspelningar av skolradio- och TV i en serie program om grupparbete, vilket på den tiden inte var en etablerad arbetsform. Karin Sjöberg Wallbytror att denna metodiska träning bidragit till att hon alltid har föredragit att arbeta tillsammans med andra.
- När jag ser tillbaka på mitt yrkesliv är det samarbetet som har varit drivande och mest utvecklande för min del. Mina kollegor på Sollebrunns skola, alla andra lärare jag på olika sätt har samarbetat med och mina arbetskamrater på NCM, har varit avgörande både för min arbetsglädje och utveckling av min egen kompetens.
Karin Sjöberg Wallbyhar dessutom ett stort nätverk, både nationellt och internationellt, och har
under en längre tid varit verksam i biennalrörelsen, som ansvarar för matematikbiennalen vilken Karlstads universitet varit värd för.
- Jag vill tacka Karlstads universitet som på detta sätt återigen uppmärksammar läraryrket med allt viktigt arbete som dagligen pågår i klassrummen och i samarbete mellan lärare. Jag är mycket glad och hedrad över detta erkännande av mitt arbete, där en viktig grund lades vid min lärarutbildning i Karlstad.
