Skola som system och idé - grundlärare
9.0 HP- Kunskap och bildningsbegreppet samt läroplansteori introduceras, problematiseras och kopplas till skolans organisation och lärarens vardag.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan behandlas och sätts i ett historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras samt exemplifieras utifrån olika praxisnära tematiker, exempelvis hållbar utveckling
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskap
Kursens innehåll sätts i relation till den verksamhet där studenten är anställd.
- Olika nivåer av den politiska styrningen av skolan behandlas och sätts i ett historiskt och internationellt perspektiv.
- Betyg och bedömning introduceras, belyses och problematiseras ur ett nationellt och internationellt perspektiv
- Skolans värdegrund så som den formuleras i läroplanen analyseras samt exemplifieras utifrån olika praxisnära tematiker, exempelvis hållbar utveckling
- Inom ramen för utbildning om skolans värdegrund introduceras normkritik samt genusvetenskap
Kursens innehåll sätts i relation till den verksamhet där studenten är anställd.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Grundläggande behörighet samt antingen
- områdesbehörighet A6 b (Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1 + 1a2) eller
- områdesbehörighet 6b (Engelska B, Matematik B, Naturkunskap A, Samhällskunskap A).
Kurskod:
VIG002
Kursen ingår i följande program
- Arbetsintegrerat grundlärarprogram (läses år 1)
- Verksamhetsintegrerat grundlärarprogram, årskurs 4-6 (läses år 1)
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.