Företagande inom turism
7.5 HPI kursen presenteras grundläggande perspektiv och teoribildningar på företagande inom turism. I huvudsak tar kursen utgångspunkt i ekonomisk geografi som studerar hur ekonomiska aktiviteters utveckling påverkar och påverkas av den samhälleliga omgivningen. Särskilt betonas hur avstånd/närhet (fysiskt, institutionellt, kulturellt) påverkar samspelet mellan företag och platser, liksom mer allmänt hur olika geografiska egenskaper (läge, resurser, befolkningssammansättning, institutioner) påverkar ekonomisk utveckling, destinationsutveckling och företagande.
Kursen behandlar också grundläggande perspektiv på olika samband mellan ett företags affärsmodell och lokaliseringsval. Under kursen ges en översikt över teorier om affärsplaner, affärsmodeller och företagslokalisering. Här presenteras klassisk lokaliseringsteori såväl som nyare perspektiv på agglomerationsfördelar, nätverk, kluster och entreprenörskap. Metoder för att analysera ekonomiska verksamheters lokalisering, dimensionering och marknadsförhållanden behandlas, i form av tillämpningsövningar. Under kursen tränas studenten i praktiska lokaliseringsövningar och utveckling av affärsplaner för företag inom turism.
Kursen behandlar också grundläggande perspektiv på olika samband mellan ett företags affärsmodell och lokaliseringsval. Under kursen ges en översikt över teorier om affärsplaner, affärsmodeller och företagslokalisering. Här presenteras klassisk lokaliseringsteori såväl som nyare perspektiv på agglomerationsfördelar, nätverk, kluster och entreprenörskap. Metoder för att analysera ekonomiska verksamheters lokalisering, dimensionering och marknadsförhållanden behandlas, i form av tillämpningsövningar. Under kursen tränas studenten i praktiska lokaliseringsövningar och utveckling av affärsplaner för företag inom turism.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
50 hp inom Turismprogrammet (SGTUR).
Kurskod:
TVGT42
Kursen ingår i följande program
- Turismprogrammet (läses år 2)
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.