Turismekonomi och företagande inom turism
15.0 HPI kursen studeras grundläggande perspektiv på och teoribildningar om utbud och efterfrågan inom turism, ur såväl ett ekonomiskt som ett kulturgeografiskt perspektiv med särskilt fokus på företagande inom besöksnäringen. I huvudsak tar kursen sin utgångspunkt i ekonomisk geografi och regional ekonomi som handlar om hur ekonomiska aktiviteters utveckling påverkar och påverkas av den samhälleliga omgivningen.
Särskilt betonas hur avstånd och närhet, både fysiskt, institutionellt och kulturellt, påverkar samspelet mellan företag och platser, liksom hur olika geografiska egenskaper, såsom läge, resurser, befolkningssammansättning och institutioner, påverkar ekonomisk utveckling, destinationsutveckling och företagande. I kursen introduceras begreppet delningsekonomi som ett alternativ till traditionella affärsmodeller, samt att dess rumsliga effekter för besöksnäringen diskuteras.
Kursen behandlar också grundläggande perspektiv på olika samband mellan ett företags affärsmodell och lokaliseringsval. Under kursen ges en översikt över teorier om affärsplaner, affärsmodeller och företagslokalisering. Klassisk lokaliseringsteori presenteras liksom nyare perspektiv på agglomerationsfördelar, nätverk, kluster och entreprenörskap. Metoder för att analysera ekonomiska verksamheters lokalisering, dimensionering och marknadsförhållanden behandlas i form av tillämpningsövningar. Under kursen tränas studenten i praktiska lokaliseringsövningar samt i att upprätta affärsplaner för företag inom besöksnäringen.
Särskilt betonas hur avstånd och närhet, både fysiskt, institutionellt och kulturellt, påverkar samspelet mellan företag och platser, liksom hur olika geografiska egenskaper, såsom läge, resurser, befolkningssammansättning och institutioner, påverkar ekonomisk utveckling, destinationsutveckling och företagande. I kursen introduceras begreppet delningsekonomi som ett alternativ till traditionella affärsmodeller, samt att dess rumsliga effekter för besöksnäringen diskuteras.
Kursen behandlar också grundläggande perspektiv på olika samband mellan ett företags affärsmodell och lokaliseringsval. Under kursen ges en översikt över teorier om affärsplaner, affärsmodeller och företagslokalisering. Klassisk lokaliseringsteori presenteras liksom nyare perspektiv på agglomerationsfördelar, nätverk, kluster och entreprenörskap. Metoder för att analysera ekonomiska verksamheters lokalisering, dimensionering och marknadsförhållanden behandlas i form av tillämpningsövningar. Under kursen tränas studenten i praktiska lokaliseringsövningar samt i att upprätta affärsplaner för företag inom besöksnäringen.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
50 hp inom Turismprogrammet (SGTUR) eller 50 hp inom programmet Turism och Platsdesign (SGTPD). Motsvarandebedömning kan göras.