Svenska II med didaktisk inriktning
30 HP
Svenska II med didaktisk inriktning, 30 hp, utgörs av fyra delkurser om vardera 7,5 hp. I den första delkursen studeras svenska språkets uppbyggnad, och studenten får tillägna sig en grundläggande språkvetenskaplig begreppsapparat. I de tre följande delkurserna behandlas färdigheterna läsa, skriva och tala, och studenten får möta olika perspektiv på undervisning och bedömning.
Ett återkommande inslag är att studenten får använda ämnesrelevanta digitala lärresurser samt reflektera över svenskundervisningens utformning i ett flerspråkigt samhälle.
Delkurs 1: Språkstruktur 7,5 hp
I delkursen behandlas grundläggande språkvetenskapliga perspektiv på fonologi, semantik, morfologi, ordbildning och syntax. Kursen innehåller också ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då undervisningsmetoder i anslutning till kursens kunskapsområde diskuteras.
Delkurs 2: Språkbruk och variation 7,5 hp
I delkursen behandlas olika typer av variation inom talad och skriven svenska ur ett traditionellt språksociologiskt perspektiv och vilka hur denna variation ska hanteras i undervisningen i svenska. Kursen behandlar också språkpolitik i Sverige. I delkursen diskuteras också undervisningsmetoder inom området.
Delkurs 3:Textanalys och läsning 7,5 hp
I delkursen behandlas läs- och skrivstrategier, multimodala texter, bedömning av elevers läsförståelse och skrivförmåga samt responsarbete. Forskning om bedömning av elevers läs- och skrivförmåga studeras och diskuteras.
Delkurs 4: Tala och skriva 7,5 hp
I delkursen behandlas den klassiska retorikens teori. Den retoriska arbetsprocessen tillämpas genom produktion av talad och skriven text. Kursen innehåller även ett tydligt didaktiskt perspektiv med inriktning på skrivprocess, retorik och digitala presentationstekniska hjälpmedel. Forskning om bedömning av muntlig färdighet studeras och kunskaperna omsätts genom att studenterna får bedöma elevers muntliga framföranden.
Ett återkommande inslag är att studenten får använda ämnesrelevanta digitala lärresurser samt reflektera över svenskundervisningens utformning i ett flerspråkigt samhälle.
Delkurs 1: Språkstruktur 7,5 hp
I delkursen behandlas grundläggande språkvetenskapliga perspektiv på fonologi, semantik, morfologi, ordbildning och syntax. Kursen innehåller också ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då undervisningsmetoder i anslutning till kursens kunskapsområde diskuteras.
Delkurs 2: Språkbruk och variation 7,5 hp
I delkursen behandlas olika typer av variation inom talad och skriven svenska ur ett traditionellt språksociologiskt perspektiv och vilka hur denna variation ska hanteras i undervisningen i svenska. Kursen behandlar också språkpolitik i Sverige. I delkursen diskuteras också undervisningsmetoder inom området.
Delkurs 3:Textanalys och läsning 7,5 hp
I delkursen behandlas läs- och skrivstrategier, multimodala texter, bedömning av elevers läsförståelse och skrivförmåga samt responsarbete. Forskning om bedömning av elevers läs- och skrivförmåga studeras och diskuteras.
Delkurs 4: Tala och skriva 7,5 hp
I delkursen behandlas den klassiska retorikens teori. Den retoriska arbetsprocessen tillämpas genom produktion av talad och skriven text. Kursen innehåller även ett tydligt didaktiskt perspektiv med inriktning på skrivprocess, retorik och digitala presentationstekniska hjälpmedel. Forskning om bedömning av muntlig färdighet studeras och kunskaperna omsätts genom att studenterna får bedöma elevers muntliga framföranden.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
SVGL01 varav minst 15hp G. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Svenska (läses år 1)
- Ämneslärarprogrammet: Ämneslärarprogrammet årskurs 7-9: Svenska (läses år 1)