Svenska II med didaktisk inriktning
30.0 HPSvenska II med didaktisk inriktning, 30 hp, utgörs av fyra delkurser om vardera 7,5 hp. I de två första delkurserna studeras svenska språket dels med avseende på hur språket är uppbyggt, där studenterna får tillägna sig den grundläggande begreppsapparaten för språkbeskrivning, och dels med avseende på hur språket varierar i samhället utifrån olika faktorer som regionalitet, ålder och grupptillhörighet, samt anpassningar till olika kommunikativa sammanhang. I delkurs 3 och 4 behandlas olika färdighetsaspekter av svenska språket, som att tala, läsa och skriva. Här får studenten också verktyg för att genomföra bedömningar av elevtexter och muntliga framträdanden.
Ett återkommande inslag är att studenten får använda ämnesrelevanta digitala lärresurser samt reflektera över svenskundervisningens utformning i ett flerspråkigt samhälle.
Delkurs 1: Språkstruktur 7,5 hp
I delkursen behandlas grundläggande språkvetenskapliga perspektiv på fonologi, semantik, morfologi, ordbildning och syntax. Kursen innehåller också ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då undervisningsmetoder i anslutning till kursens kunskapsområde diskuteras och praktiseras i form av mikroundervisning.
Delkurs 2: Språkbruk och variation 7,5 hp
I delkursen behandlas olika typer av variation inom talad och skriven svenska ur ett språksociologiskt och stilistiskt perspektiv, liksom språkpolitik i dagens Sverige. Kursen tar vidare upp hur dessa områden kan hanteras i undervisningen i svenska, inte minst genom att konkreta undervisningsmetoder inom området diskuteras. Kursen behandlar också grundläggande språkvetenskapliga metoder exemplifierat utifrån olika typer av sociolingvistiska forskningsstudier.
Delkurs 3: Textanalys och läsning 7,5 hp
I delkursen behandlas läs- och skrivstrategier, multimodala texter, bedömning av elevers läsförståelse och skrivförmåga samt responsarbete. Forskning om bedömning av elevers läs- och skrivförmåga studeras och diskuteras.
Delkurs 4: Tala och skriva 7,5 hp
I delkursen behandlas den klassiska retorikens teori. Den retoriska arbetsprocessen tillämpas genom produktion av talad och skriven text. Kursen innehåller även ett tydligt didaktiskt perspektiv med inriktning på skrivprocess, retorik och digitala presentationstekniska hjälpmedel. Forskning om bedömning av muntlig färdighet studeras och kunskaperna omsätts genom att studenterna får bedöma elevers muntliga framföranden.
Ett återkommande inslag är att studenten får använda ämnesrelevanta digitala lärresurser samt reflektera över svenskundervisningens utformning i ett flerspråkigt samhälle.
Delkurs 1: Språkstruktur 7,5 hp
I delkursen behandlas grundläggande språkvetenskapliga perspektiv på fonologi, semantik, morfologi, ordbildning och syntax. Kursen innehåller också ett tydligt ämnesdidaktiskt perspektiv då undervisningsmetoder i anslutning till kursens kunskapsområde diskuteras och praktiseras i form av mikroundervisning.
Delkurs 2: Språkbruk och variation 7,5 hp
I delkursen behandlas olika typer av variation inom talad och skriven svenska ur ett språksociologiskt och stilistiskt perspektiv, liksom språkpolitik i dagens Sverige. Kursen tar vidare upp hur dessa områden kan hanteras i undervisningen i svenska, inte minst genom att konkreta undervisningsmetoder inom området diskuteras. Kursen behandlar också grundläggande språkvetenskapliga metoder exemplifierat utifrån olika typer av sociolingvistiska forskningsstudier.
Delkurs 3: Textanalys och läsning 7,5 hp
I delkursen behandlas läs- och skrivstrategier, multimodala texter, bedömning av elevers läsförståelse och skrivförmåga samt responsarbete. Forskning om bedömning av elevers läs- och skrivförmåga studeras och diskuteras.
Delkurs 4: Tala och skriva 7,5 hp
I delkursen behandlas den klassiska retorikens teori. Den retoriska arbetsprocessen tillämpas genom produktion av talad och skriven text. Kursen innehåller även ett tydligt didaktiskt perspektiv med inriktning på skrivprocess, retorik och digitala presentationstekniska hjälpmedel. Forskning om bedömning av muntlig färdighet studeras och kunskaperna omsätts genom att studenterna får bedöma elevers muntliga framföranden.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Minst betyget godkänd på 15hp inom Svenska I med didaktisk inriktning. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Ämneslärarprogrammet: Gymnasieskolan: Svenska (läses år 1)
- Ämneslärarprogrammet: Ämneslärarprogrammet årskurs 7-9: Svenska (läses år 1)