Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass
15.0 HPI kursen behandlas och fördjupas förskolläraryrkets behov av att på vetenskaplig grund kunna identifiera och utforma arbetssätt och arbetsmiljöer med målet att kunna stödja alla barns och elevers språk-, skriv- och läsutveckling, samt medverka i utveckling av inkluderande språkliga lärmiljöer. I kursen ingår kunskap om och förståelse för genomförande och analys av det obligatoriska bedömningsstödet, samt koppling till pedagogiska åtgärder. I kursen ingår litteraturseminarier och fältstudier.
Kursens delmoment:
- grundläggande läs- och skrivutveckling,
- grundläggande läs- och skrivundervisning,
- inkludering och delaktighet,
- kritisk granskning av metoder och arbetssätt,
- vetenskapligt förhållningssätt och teoretisk förståelse,
- obligatoriska bedömningsstöd,
- analys och pedagogiska åtgärder,
- planering och iscensättning av undervisningspraktiker för läs- och skrivlärande.
Kursens delmoment:
- grundläggande läs- och skrivutveckling,
- grundläggande läs- och skrivundervisning,
- inkludering och delaktighet,
- kritisk granskning av metoder och arbetssätt,
- vetenskapligt förhållningssätt och teoretisk förståelse,
- obligatoriska bedömningsstöd,
- analys och pedagogiska åtgärder,
- planering och iscensättning av undervisningspraktiker för läs- och skrivlärande.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
SPGULS
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.