Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling - för lärare i svenska som andraspråk
7.5 HPI kursen behandlas följande innehåll:
- bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturella perspektiv
- summativ och formativ bedömning och undervisning
- kollegialt bedömningsarbete
- utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevers ålder
- teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling och olika skalor för bedömning, till exempel styrdokumentens kunskapskrav i relation till stegen i bedömningsstödet "Bygga svenska"
- bedömningsstödet "Bygga svenska" som verktyg i undervisningen
- Svenska som andraspråk som behovsprövat skolämne
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling som en del av undervisningsplaneringen i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare som en form av kollegialt lärande.
- bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturella perspektiv
- summativ och formativ bedömning och undervisning
- kollegialt bedömningsarbete
- utveckling och bedömning av receptiva och produktiva förmågor i ett andraspråk från nybörjarnivå till avancerad nivå relaterat till elevers ålder
- teorier och modeller för bedömning av andraspråksutveckling och olika skalor för bedömning, till exempel styrdokumentens kunskapskrav i relation till stegen i bedömningsstödet "Bygga svenska"
- bedömningsstödet "Bygga svenska" som verktyg i undervisningen
- Svenska som andraspråk som behovsprövat skolämne
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling som en del av undervisningsplaneringen i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare som en form av kollegialt lärande.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
S2GUB3
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.