Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråk- och kunskapsutveckling för lärare i svenska och speciallärare
7.5 HPKursens syfte är att ge lärare en allmändidaktisk och ämnesdidaktisk fördjupning om bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers andraspråksutveckling kopplat till undervisning. Deltagaren får genom kursen utveckla förmågan att planera och genomföra formativ undervisning som kan bidra till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
I kursen behandlas följande innehåll:
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ och formativ bedömning och undervisning
- Kollegialt bedömningsarbete
- Grundläggande förståelse för andraspråksutveckling och vad som påverkar andraspråksutvecklingen
- Teorier, modeller och verktyg för bedömning av andraspråksutveckling i skolan. Olika skalor för bedömning av andraspråkutveckling.
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper med fokus på Skolverkets kartläggningsmaterial steg 2 Litteracitet, och planering av undervisningen
- Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen
- Introduktion till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers språkutveckling i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden och föreslå insatser och former för uppföljning. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare.
I kursen behandlas följande innehåll:
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ och formativ bedömning och undervisning
- Kollegialt bedömningsarbete
- Grundläggande förståelse för andraspråksutveckling och vad som påverkar andraspråksutvecklingen
- Teorier, modeller och verktyg för bedömning av andraspråksutveckling i skolan. Olika skalor för bedömning av andraspråkutveckling.
- Kartläggning av nyanlända elevers kunskaper med fokus på Skolverkets kartläggningsmaterial steg 2 Litteracitet, och planering av undervisningen
- Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg i den egna undervisningen
- Introduktion till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers språkutveckling i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden och föreslå insatser och former för uppföljning. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare.
Fördjupningsnivå:
GXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
S2GUB2
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.