Bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers kunskapsutveckling för ämneslärare
7.5 HPKursens syfte är att ge lärare en allmändidaktisk och ämnesdidaktisk fördjupning om bedömning av nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling kopplat till undervisning. Deltagaren får genom kursen utveckla förmågan att planera och genomföra formativ undervisning som kan bidra till att förbättra nyanlända och flerspråkiga elevers förutsättningar för lärande och goda kunskapsresultat.
I kursen behandlas följande innehåll:
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ och formativ bedömning och undervisning
- Kollegialt bedömningsarbete
- Grundläggande andraspråksutveckling från nybörjare till en mer avancerad nivå i relation till undervisning i aktuellt skolämne
- Analys av elevers språkfärdigheter med fokus på utveckling av det ämnesspecifika språket
- Bedömning av nyanlända elevers ämneskunskaper med fokus på Skolverkets kartläggningsmaterial Steg 3 och planering av ämnesundervisning
- Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg för planering av undervisning kopplat till kunskapsutveckling i aktuellt skolämne
- Introduktion till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers ämnesspråk och kunskapsutveckling som en del av undervisningsplaneringen i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden och föreslå insatser och former för uppföljning. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare.
I kursen behandlas följande innehåll:
- Bedömning utifrån olika aspekter: mikro/makro; samhälleligt/skolperspektiv samt interkulturellt perspektiv
- Summativ och formativ bedömning och undervisning
- Kollegialt bedömningsarbete
- Grundläggande andraspråksutveckling från nybörjare till en mer avancerad nivå i relation till undervisning i aktuellt skolämne
- Analys av elevers språkfärdigheter med fokus på utveckling av det ämnesspecifika språket
- Bedömning av nyanlända elevers ämneskunskaper med fokus på Skolverkets kartläggningsmaterial Steg 3 och planering av ämnesundervisning
- Bedömningsstödet Bygga svenska som verktyg för planering av undervisning kopplat till kunskapsutveckling i aktuellt skolämne
- Introduktion till språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt
Kursen inkluderar moment där deltagarna får i uppgift att göra en enklare nulägesanalys av det nuvarande arbetet med att bedöma nyanlända och flerspråkiga elevers ämnesspråk och kunskapsutveckling som en del av undervisningsplaneringen i den egna verksamheten. Utifrån analysen ska deltagarna även identifiera utvecklingsområden och föreslå insatser och former för uppföljning. På det sättet skapar utbildningen möjligheter för deltagarna att arbeta vidare med förbättrade förutsättningar för nyanlända och flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling och måluppfyllelse på den egna skolan. Kursen innehåller även andra uppgifter som genomförs i den egna verksamheten och som sedan följs upp och bearbetas tillsammans med andra kursdeltagare.
Fördjupningsnivå:
GXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
S2GUB1
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.