Svenska som andraspråk C
30.0 HPKursen består av följande tre delkurser: Metoder i flerspråkighetsforskning, 7,5 hp, Fördjupning i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, 7,5 hp, samt Självständigt arbete, 15 hp.
Delkurs 1: Metoder i flerspråkighetsforskning, 7,5 hp
Delkursen är en fördjupning i vetenskapliga metoder inom flerspråkighetsforskningen. Studenten får reflektera kring formulering av vetenskapliga problem samt forskningsetik. I delkursen får studenten också träna sin förmåga att reflektera kring olika metoders tillämplighet i relation till specifika forskningsfrågor. Delkursen avslutas med att studenten planerar ett eget självständigt arbete.
Delkurs 2: Fördjupning i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, 7,5 hp
I delkursen får studenten fördjupa sina kunskaper i flerspråkighet som forskningsfält med betoning på didaktiskt inriktad forskning. Delkursen ger en översikt av centrala teorier inom flerspråkighetsforskningen. Studenten får också träna sin förmåga att reflektera kring olika teoriers tillämplighet i relation till specifika forskningsfrågor. Aktuell didaktisk forskning granskas och diskuteras utifrån teoretiska perspektiv. Studenten genomför en läromedelsanalys utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Delkurs 3: Självständigt arbete, 15 hp
Studenten skriver ett självständigt arbete inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Delkursen omfattar informationssökning, planering, genomförande och rapportering samt försvar av det egna arbetet. Opposition på ett annat självständigt arbete ingår också. Handledning erbjuds under den tid kursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Kursen ges helt på distans med inspelade föreläsningar och digitala kursträffar vilket medför stor flexibilitet gällande när och var du tar del av kursen.
Delkurs 1: Metoder i flerspråkighetsforskning, 7,5 hp
Delkursen är en fördjupning i vetenskapliga metoder inom flerspråkighetsforskningen. Studenten får reflektera kring formulering av vetenskapliga problem samt forskningsetik. I delkursen får studenten också träna sin förmåga att reflektera kring olika metoders tillämplighet i relation till specifika forskningsfrågor. Delkursen avslutas med att studenten planerar ett eget självständigt arbete.
Delkurs 2: Fördjupning i svenska som andraspråk med didaktisk inriktning, 7,5 hp
I delkursen får studenten fördjupa sina kunskaper i flerspråkighet som forskningsfält med betoning på didaktiskt inriktad forskning. Delkursen ger en översikt av centrala teorier inom flerspråkighetsforskningen. Studenten får också träna sin förmåga att reflektera kring olika teoriers tillämplighet i relation till specifika forskningsfrågor. Aktuell didaktisk forskning granskas och diskuteras utifrån teoretiska perspektiv. Studenten genomför en läromedelsanalys utifrån ett didaktiskt perspektiv.
Delkurs 3: Självständigt arbete, 15 hp
Studenten skriver ett självständigt arbete inom ämnesområdet svenska som andraspråk. Delkursen omfattar informationssökning, planering, genomförande och rapportering samt försvar av det egna arbetet. Opposition på ett annat självständigt arbete ingår också. Handledning erbjuds under den tid kursen pågår. Vid omregistrering en senare termin erbjuds handledning i mån av plats och resurser.
Kursen ges helt på distans med inspelade föreläsningar och digitala kursträffar vilket medför stor flexibilitet gällande när och var du tar del av kursen.
Fördjupningsnivå:
G2E (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
S2GA60 Svenska som andraspråk I (30 hp) samt minst 22,5 hp godkänt i S2GB60 Svenska som andraspråk II (30 hp). Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 50%
- Studieort: Ortsoberoende