Litteraturdidaktik i flerspråkig kontext
7.5 HPKursen syftar till att ge kunskaper om hur skönlitterära texter kan användas i undervisning för flerspråkiga elever. Grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp presenteras och tillämpas vid analys av skönlitterära texter. I kursen ges en orientering om skönlitteraturens roll för språk- och identitetsutveckling. Dessutom uppmärksammas hur förförståelse och kulturella referensramar påverkar förståelse för och tolkning av skönlitteratur. Olika arbetssätt för att bearbeta skönlitterära texter behandlas och studenten får diskutera hur dessa kan främja flerspråkiga elevers läs- och skrivutveckling.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Minst 22,5 hp godkänt på S2GA60 Svenska som andraspråk (30 hp), varav 7,5 hp i delkursen Svenskan i tvärspråkligt perspektiv (7,5 hp). Motsvarandebedömning kan göras.
Mer information
Detaljer för Distans (Ortsoberoende), 50%
- Sammankomster: Inga fysiska kursträffar, men en obligatorisk, examinerande fjärrträff via zoom.
- Lärstöd: I kursen används lärplattformen Canvas där du kan ta del av momentschema, inspelade föreläsningar och uppgifter. För digitala träffar används zoom där det även finns möjlighet att ställa frågor till lärarna och diskutera med kurskamrater i realtid.
- Examination: Muntliga seminarieredovisningar i grupp via zoom samt individuella skriftliga uppgifter som lämnas in via Canvas.
- Studieort: Ortsoberoende
-
Övrig information:
- Studenten måste ha tillgång till dator med webbkamera och en god internetuppkoppling.