Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass (Uppdrag av Skolverket)
15.0 HPKursen består av två delkurser.
Delkurs 1: Tidig läs- och skrivinlärning i ett ämnesdidaktiskt perspektiv 7,5 hp
Delkursen behandlar teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande språk-, läs- och skrivinlärning ur ett första- och andraspråksperspektiv. Utgångspunkten är The simple view of reading där både avkodning och språkförståelse är bärande delar som utgör grunden i en balanserad läsundervisning. Särskilt fokus läggs på läsförkunskaper och strukturerad ljudningsmetod. Olika aspekter av läsförberedande och läsfrämjande undervisning belyses och deltagarna får reflektera över hur elevers läsmotivation och läsintresse kan främjas. Vikten av högläsning och textsamtal uppmärksammas. Integrering av estetiska uttrycksformer och multimodala resurser i den tidiga läs- och skrivundervisningen belyses och diskuteras också. Digitala inslag i undervisningen diskuteras och problematiseras med grund i vetenskaplig empiri. Delkursinnehållet knyts till styrdokumenten för förskoleklass och för svenskämnet i relation till tidig läs- och skrivutveckling. Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till undervisningspraktik genom att pröva vetenskapligt grundade undervisningsmetoder för grundläggande läs- och skrivinlärning i egen verksamhet för att sedan reflektera och dra lärdomar tillsammans med andra deltagare.
Delkurs 2: Bedömning av språk-, läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Delkursen behandlar bedömning, dokumentation och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling samt teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet. Med utgångspunkt i styrdokument och bedömningsstöd behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Olika förhållningssätt i bemötandet av elever i behov av stöd när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser uppmärksammas och diskuteras. Deltagaren får även reflektera över hur dokumentation och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling kan användas formativt som grund för elevens fortsatta lärande liksom för undervisningsplanering utifrån alla elevers olika behov. Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till egen undervisningspraktik genom att pröva och tillsammans med andra deltagare reflektera över metoder för att bedöma, dokumentera och följa upp elevers läs- och skrivutveckling.
Delkurs 1: Tidig läs- och skrivinlärning i ett ämnesdidaktiskt perspektiv 7,5 hp
Delkursen behandlar teoretiska och ämnesdidaktiska perspektiv på grundläggande språk-, läs- och skrivinlärning ur ett första- och andraspråksperspektiv. Utgångspunkten är The simple view of reading där både avkodning och språkförståelse är bärande delar som utgör grunden i en balanserad läsundervisning. Särskilt fokus läggs på läsförkunskaper och strukturerad ljudningsmetod. Olika aspekter av läsförberedande och läsfrämjande undervisning belyses och deltagarna får reflektera över hur elevers läsmotivation och läsintresse kan främjas. Vikten av högläsning och textsamtal uppmärksammas. Integrering av estetiska uttrycksformer och multimodala resurser i den tidiga läs- och skrivundervisningen belyses och diskuteras också. Digitala inslag i undervisningen diskuteras och problematiseras med grund i vetenskaplig empiri. Delkursinnehållet knyts till styrdokumenten för förskoleklass och för svenskämnet i relation till tidig läs- och skrivutveckling. Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till undervisningspraktik genom att pröva vetenskapligt grundade undervisningsmetoder för grundläggande läs- och skrivinlärning i egen verksamhet för att sedan reflektera och dra lärdomar tillsammans med andra deltagare.
Delkurs 2: Bedömning av språk-, läs- och skrivutveckling 7,5 hp
Delkursen behandlar bedömning, dokumentation och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling samt teorier om läs- och skrivsvårigheter och språklig sårbarhet. Med utgångspunkt i styrdokument och bedömningsstöd behandlas olika sätt att dokumentera och bedöma elevers läsande och skrivande. Olika förhållningssätt i bemötandet av elever i behov av stöd när det gäller såväl förebyggande som stödjande insatser uppmärksammas och diskuteras. Deltagaren får även reflektera över hur dokumentation och bedömning av elevers läs- och skrivutveckling kan användas formativt som grund för elevens fortsatta lärande liksom för undervisningsplanering utifrån alla elevers olika behov. Under delkursen får deltagaren kontinuerligt knyta kursens innehåll till egen undervisningspraktik genom att pröva och tillsammans med andra deltagare reflektera över metoder för att bedöma, dokumentera och följa upp elevers läs- och skrivutveckling.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
S1GULS
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.