Språkutvecklande och läsfrämjande undervisning i förskolan
7.5 HPUtgångspunkten är The simple view of reading där både avkodning och språkförståelse utgör bärande delar. I kursen behandlas språklig medvetenhet med särskilt fokus på fonologisk medvetenhet och dess betydelse för den inledande läs- och skrivinlärningen. Här får deltagaren verktyg för att kunna arbeta strukturerat och systematiskt för att främja avkodningsförmågan. Vidare behandlar kursen hur barns språkförståelse kan stärkas genom högläsning och textsamtal i förskolan. Deltagaren får även verktyg för att utveckla barns ordförråd både explicit och implicit i förskolans undervisning, det vill säga både genom strukturerade läraktiviteter och i situationsbaserad undervisning.
I kursen behandlas också språkutvecklande arbetssätt i heterogena barngrupper, med särskild hänsyn till barn med andra modersmål än svenska. Deltagaren får även reflektera över språkliga utmaningar och hur dessa kan bemötas i en heterogen barngrupp.
I kursen behandlas också språkutvecklande arbetssätt i heterogena barngrupper, med särskild hänsyn till barn med andra modersmål än svenska. Deltagaren får även reflektera över språkliga utmaningar och hur dessa kan bemötas i en heterogen barngrupp.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
S1GULF
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.