Läsutveckling och läsundervisning
7.5 HPKursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper med ämnesdidaktiska perspektiv i svenskämnet. Kursen behandlar tidig läs- och skrivinlärning och strategier för att stödja elevers språk-, läs- och skrivutveckling. Under kursen tillägnar sig studenten förståelse och färdigheter för att möta en heterogen elevgrupp och därmed är flerspråkighets- och jämställdhetsperspektiv centrala.
Kursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i kursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i kursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i kursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Kursen behandlar teoretiska perspektiv på och arbetssätt för elevers läsutveckling i ett första- och andraspråksperspektiv. Centralt i kursen är hur olika modeller och läsförståelsestrategier kan användas i undervisningen. Ett annat moment i kursen handlar om analys av skönlitteratur med utgångspunkt i litteraturvetenskapliga begrepp och didaktiska metoder för att bearbetning av litteratur, såväl sakprosa som skönlitterära texter. Ytterligare ett moment i kursen är muntligt berättande som pedagogiskt verktyg samt hur ett flerspråkighets- och interkulturalitetsperspektiv kan beaktas i undervisningen i ämnet svenska.
Fördjupningsnivå:
G1F (har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
S1GDK1 Tidig läs- och skrivutveckling. Motsvarandebedömning kan göras.
Urval:
Gymnasiebetyg/högskoleprov/akademiska poäng
Mer information
Detaljer för Distans (Karlstad), 50%
- Studieort: Karlstad