Verksamhetsförlagd utbildning samt behandlingsmetoder
30.0 HPKursen består av 4 delkurser.
Delkurs 1 - Psykologiska behandlingsmetoder och principer (6 hp)
Delkursens syfte är att ge en allmän orientering om grundläggande begrepp, teorier och förhållningssätt inom psykoterapi utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter för psykoterapi, gemensamma faktorer (common factors) och psykoterapiforskning, med fokus på kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi. Terapeutiska skolbildningar inom kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi diskuteras. Grundläggande terapeutiskt förhållningssätt med särskilt fokus på klient- terapeutrelationen inom kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi belyses. Orientering ges om olika metoder för behandling vid psykiska störningar hos barn och ungdomar samt evidensläget på området.
Delkurs 2 - Psykologpraktik (20 hp)
Delkursen utgörs av en sammanhängande praktikperiod vid en arbetsplats med psykologisk yrkesverksamhet. Studenten handleds under praktiken av en yrkesverksam legitimerad psykolog på arbetsplatsen. Delkursen utgör en yrkespraktik, och studenten skall i samråd med handledare och under handledning genomföra arbetsuppgifter som normalt åligger en psykolog. Stor vikt läggs vid utvecklandet av studentens professionella förhållningssätt i förhållande till klienter, anhöriga, kollegor och samverkansparter. Centralt under delkursen är också att studenten övar upp sin förmåga att integrera teori och praktik för att på så sätt utveckla ett hållbart och evidensbaserat förhållningssätt. Praktiken utformas så brett som möjligt utifrån praktikplatsens förutsättningar för att studenten ska få erfarenhet av flera psykologrelaterade uppgifter och arbetsområden. I möjligaste mån kommer flertalet faser i psykologens arbete, såsom bedömning, åtgärd, insats, utvärdering och avrapportering, att tas upp och övas under praktiktiden. Inom ramen för praktiken ingår också att studenten under handledning får samla in, bearbeta och på ett adekvat och yrkesetiskt korrekt vis dokumentera och återrapportera information som är relevant för psykologens yrkesverksamhet.
Delkurs 3 - Teoretiska perspektiv på praktiken (2 hp)
Genom delkursen tillägnar sig studenten en kompletterande teoretisk bild av praktikens betydelse för utvecklandet och bibehållandet av en yrkeskompetens. Teoretiska perspektiv på att vara handledare och att arbeta under handledning tas upp. Evidensbegreppet belyses ur ett praktikperspektiv.
Delkurs 4 - Självreflektion, kommunikation och professionella kompetenser (2 hp)
Delkursen baseras på reflektioner kring psykologers professionella valmöjligheter. Studenten reflekterar och diskuterar kring behandlingsteorier och erfarenheter av hur dessa omsätts i praktiken. Diskussioner kring teman som behandlingsmodellers värde och relevans i olika sammanhang kommer att föras. Individuella utvecklingsplaner kommer att produceras och revideras utifrån ny kunskap och erfarenhet och studenterna förväntas göra personliga reflektioner kring den egna professionsutvecklingen.
Delkurs 1 - Psykologiska behandlingsmetoder och principer (6 hp)
Delkursens syfte är att ge en allmän orientering om grundläggande begrepp, teorier och förhållningssätt inom psykoterapi utifrån vetenskapsteoretiska utgångspunkter för psykoterapi, gemensamma faktorer (common factors) och psykoterapiforskning, med fokus på kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi. Terapeutiska skolbildningar inom kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi diskuteras. Grundläggande terapeutiskt förhållningssätt med särskilt fokus på klient- terapeutrelationen inom kognitiv beteendeterapi och psykodynamisk terapi belyses. Orientering ges om olika metoder för behandling vid psykiska störningar hos barn och ungdomar samt evidensläget på området.
Delkurs 2 - Psykologpraktik (20 hp)
Delkursen utgörs av en sammanhängande praktikperiod vid en arbetsplats med psykologisk yrkesverksamhet. Studenten handleds under praktiken av en yrkesverksam legitimerad psykolog på arbetsplatsen. Delkursen utgör en yrkespraktik, och studenten skall i samråd med handledare och under handledning genomföra arbetsuppgifter som normalt åligger en psykolog. Stor vikt läggs vid utvecklandet av studentens professionella förhållningssätt i förhållande till klienter, anhöriga, kollegor och samverkansparter. Centralt under delkursen är också att studenten övar upp sin förmåga att integrera teori och praktik för att på så sätt utveckla ett hållbart och evidensbaserat förhållningssätt. Praktiken utformas så brett som möjligt utifrån praktikplatsens förutsättningar för att studenten ska få erfarenhet av flera psykologrelaterade uppgifter och arbetsområden. I möjligaste mån kommer flertalet faser i psykologens arbete, såsom bedömning, åtgärd, insats, utvärdering och avrapportering, att tas upp och övas under praktiktiden. Inom ramen för praktiken ingår också att studenten under handledning får samla in, bearbeta och på ett adekvat och yrkesetiskt korrekt vis dokumentera och återrapportera information som är relevant för psykologens yrkesverksamhet.
Delkurs 3 - Teoretiska perspektiv på praktiken (2 hp)
Genom delkursen tillägnar sig studenten en kompletterande teoretisk bild av praktikens betydelse för utvecklandet och bibehållandet av en yrkeskompetens. Teoretiska perspektiv på att vara handledare och att arbeta under handledning tas upp. Evidensbegreppet belyses ur ett praktikperspektiv.
Delkurs 4 - Självreflektion, kommunikation och professionella kompetenser (2 hp)
Delkursen baseras på reflektioner kring psykologers professionella valmöjligheter. Studenten reflekterar och diskuterar kring behandlingsteorier och erfarenheter av hur dessa omsätts i praktiken. Diskussioner kring teman som behandlingsmodellers värde och relevans i olika sammanhang kommer att föras. Individuella utvecklingsplaner kommer att produceras och revideras utifrån ny kunskap och erfarenhet och studenterna förväntas göra personliga reflektioner kring den egna professionsutvecklingen.
Fördjupningsnivå:
G2F (har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav:
Godkänd på PSG010 Introduktion till psykologi och människan i ett utvecklingsperspektiv 30 hp, PSG020 Biologisk psykologi, lärande, motivation och lycka 30 hp, PSG030 Neuropsykologi, socialpsykologi samt prevention och hälsa 30 hp, PSG040 Individ, organisation och samhälle 30 hp samt genomgången kurs PSG050 Psykologisk bedömning och utredning avseende individen 30 hp där delkurserna Juridik och etik för psykologer (4 hp), Klinisk psykologi I (6 hp) och Psykologisk utredning avseende individer (14 hp) ska vara godkända. Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Psykologprogrammet (läses år 3)