Organisation, innovation och evidensbaserad psykoterapi
30.0 HPKursen består av tre delkurser.
Delkurs 1 - Psykoterapi II - Evidensbaserad psykoterapi (17 hp)
Tidigare introduktion av teori bakom, och tillämpning av, evidensbaserad psykologisk praktik kommer att fördjupas och praktiseras i delkursens psykoterapeutiska arbete. Med evidensbaserad psykologisk praktik avses här; tillgänglig vetenskaplig evidens, klientens erfarenhet, kontext och preferenser, och psykologens expertis och erfarenhet. Fokus kommer under denna delkurs att ligga på en fördjupning inom psykodynamisk psykoterapi och grundläggande teori och färdigheter inom kognitiv beteendeterapi.
Psykoterapiutbildning utifrån den kognitiva beteendeterapeutiska inriktningen utgår ifrån både kognitiva och beteendeinriktade teorier och analyser. Delkursen omfattar olika grundläggande psykoterapeutiska tekniker och metoder där teoretisk förankring och forskning är vägvisare för när de olika teknikerna används. Studenten läser och diskuterar omkring så väl den historiska utvecklingen som teori och genom praktiska övningar tränas de olika teknikerna. Inom det psykodynamiska området fortsätter och avslutar studenten de terapier som inleddes föregående termin. Dessutom breddar och generaliserar studenten sina kunskaper inom psykodynamisk psykoterapi.
Ett annat moment är den kliniska kartläggningen, med diagnostik och bedömning inför en psykoterapi. Detta moment sammanfaller med att studenten fortsätter att träffa patienter och diskuterar bedömningen i handledningen. Psykoterapeutiskt arbete under handledning ingår i delkursen. Delkursens innehåll behandlas i form av föreläsningar, examinerande seminarier, klientarbete och handledning.
Delkurs 2 - Individ, arbete och organisation (6 hp)
I psykologens yrkesroll ingår att kunna utföra olika typer av uppdrag inom såväl privat som offentlig verksamhet på olika organisatoriska nivåer, exempelvis grupp- och/eller chefshandledning, utbildningsinsatser och utvecklingsarbete inom till exempel stress, hållbart arbetsliv, ledarskap och konflikthantering. Delkursen syftar till att utveckla både teoretisk kunskap och praktiska färdigheter att kunna utföra dessa uppdrag på ett professionellt sätt.
Föreläsningar, workshops och seminarier kring ledarskap, gruppsykologiska fenomen och etik kompletteras med ett uppdrag att självständigt leda en mindre (4-6 personer) grupp. Fokus i detta uppdrag överenskommes mellan student och grupp. Studenten erbjuds handledning under perioden detta uppdrag pågår. Arbetet redovisas löpande genom sessionsrapporter och muntliga presentationer samt sammanfattas skriftligt och muntligt under avslutande seminarium.
Delkurs 3 - Kreativitet, innovation och entreprenörskap (7 hp)
Kreativitet och innovativt tänkande är en grundförutsättning inom psykologens samtliga arbetsområden. I delkursen behandlas forskning om kreativt och innovativt tänkande och de processer som identifierats som avgörande i innovationslitteraturen. Undervisningen bygger på eget konkret arbete med idéskapande och idéutveckling, där föreläsningar varvas med workshops och grupparbeten. Det praktiska arbetet varvas med teoretiska modeller, juridiska förutsättningar och erfarenheter av entreprenörskap inom psykologens ämnesområden. Studenten ska enskilt och i grupp formulera förutsättningar för, samt konkret genomföra en innovationsprocess. Studentens förståelse och förmåga ökas genom individuellt arbete, grupparbeten, seminarier samt enskilt skriftligt arbete. Delkursen avslutas med ett idépitchseminarium där idéer och processer ventileras.
Delkurs 1 - Psykoterapi II - Evidensbaserad psykoterapi (17 hp)
Tidigare introduktion av teori bakom, och tillämpning av, evidensbaserad psykologisk praktik kommer att fördjupas och praktiseras i delkursens psykoterapeutiska arbete. Med evidensbaserad psykologisk praktik avses här; tillgänglig vetenskaplig evidens, klientens erfarenhet, kontext och preferenser, och psykologens expertis och erfarenhet. Fokus kommer under denna delkurs att ligga på en fördjupning inom psykodynamisk psykoterapi och grundläggande teori och färdigheter inom kognitiv beteendeterapi.
Psykoterapiutbildning utifrån den kognitiva beteendeterapeutiska inriktningen utgår ifrån både kognitiva och beteendeinriktade teorier och analyser. Delkursen omfattar olika grundläggande psykoterapeutiska tekniker och metoder där teoretisk förankring och forskning är vägvisare för när de olika teknikerna används. Studenten läser och diskuterar omkring så väl den historiska utvecklingen som teori och genom praktiska övningar tränas de olika teknikerna. Inom det psykodynamiska området fortsätter och avslutar studenten de terapier som inleddes föregående termin. Dessutom breddar och generaliserar studenten sina kunskaper inom psykodynamisk psykoterapi.
Ett annat moment är den kliniska kartläggningen, med diagnostik och bedömning inför en psykoterapi. Detta moment sammanfaller med att studenten fortsätter att träffa patienter och diskuterar bedömningen i handledningen. Psykoterapeutiskt arbete under handledning ingår i delkursen. Delkursens innehåll behandlas i form av föreläsningar, examinerande seminarier, klientarbete och handledning.
Delkurs 2 - Individ, arbete och organisation (6 hp)
I psykologens yrkesroll ingår att kunna utföra olika typer av uppdrag inom såväl privat som offentlig verksamhet på olika organisatoriska nivåer, exempelvis grupp- och/eller chefshandledning, utbildningsinsatser och utvecklingsarbete inom till exempel stress, hållbart arbetsliv, ledarskap och konflikthantering. Delkursen syftar till att utveckla både teoretisk kunskap och praktiska färdigheter att kunna utföra dessa uppdrag på ett professionellt sätt.
Föreläsningar, workshops och seminarier kring ledarskap, gruppsykologiska fenomen och etik kompletteras med ett uppdrag att självständigt leda en mindre (4-6 personer) grupp. Fokus i detta uppdrag överenskommes mellan student och grupp. Studenten erbjuds handledning under perioden detta uppdrag pågår. Arbetet redovisas löpande genom sessionsrapporter och muntliga presentationer samt sammanfattas skriftligt och muntligt under avslutande seminarium.
Delkurs 3 - Kreativitet, innovation och entreprenörskap (7 hp)
Kreativitet och innovativt tänkande är en grundförutsättning inom psykologens samtliga arbetsområden. I delkursen behandlas forskning om kreativt och innovativt tänkande och de processer som identifierats som avgörande i innovationslitteraturen. Undervisningen bygger på eget konkret arbete med idéskapande och idéutveckling, där föreläsningar varvas med workshops och grupparbeten. Det praktiska arbetet varvas med teoretiska modeller, juridiska förutsättningar och erfarenheter av entreprenörskap inom psykologens ämnesområden. Studenten ska enskilt och i grupp formulera förutsättningar för, samt konkret genomföra en innovationsprocess. Studentens förståelse och förmåga ökas genom individuellt arbete, grupparbeten, seminarier samt enskilt skriftligt arbete. Delkursen avslutas med ett idépitchseminarium där idéer och processer ventileras.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
180 hp från Psykologprogrammet (VAPSY) vid Karlstads universitet där delkursen Psykologpraktik (20 hp) på PSG060 måste vara godkänd.
Motsvarandebedömning kan göras.
Kursen ingår i följande program
- Psykologprogrammet (läses år 4)