Samtalsmodeller för skolframgång
5.0 HPKursen vänder sig till yrkesverksamma inom samtliga skolformer, som har ett intresse av att leda och delta i professionella samtal.
Tre kursträffar med föreläsningar, seminarier och gruppsamtal är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Deltagarna bidrar med egna erfarenheter och utforskar tillsammans olika samtalsformer samt dialogens betydelse för innehåll och form. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och skriftliga reflektioner. Genom att deltagarna genomför konkreta samtal i sin verksamhet prövas olika samtalsmodeller. Observationer och samtalsbeskrivningar synliggör situationerna och genom reflektion över vad som sker i samtalen vidgas och fördjupas förståelsen. Kursens delar bidrar på olika sätt till din professionsutveckling som samtalsledare för skolförbättring.
Tre kursträffar med föreläsningar, seminarier och gruppsamtal är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Deltagarna bidrar med egna erfarenheter och utforskar tillsammans olika samtalsformer samt dialogens betydelse för innehåll och form. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och skriftliga reflektioner. Genom att deltagarna genomför konkreta samtal i sin verksamhet prövas olika samtalsmodeller. Observationer och samtalsbeskrivningar synliggör situationerna och genom reflektion över vad som sker i samtalen vidgas och fördjupas förståelsen. Kursens delar bidrar på olika sätt till din professionsutveckling som samtalsledare för skolförbättring.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning 2002:760 om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
PAGUSF
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.