Att leda processer för skolförbättring
5.0 HPKursens innehåll består av tre huvudsakliga delar som alla utgör väsentliga dimensioner av en skolas förbättringskapacitet, d.v.s. en skolas självförnyande förmåga: det fördelade ledarskapet, det systematiska kvalitetsarbetet och det kollegiala lärandet. Deltagaren kommer att få kunskaper om och erfarenheter av olika verktyg för att leda sina kollegors lärande utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, och därmed systematiskt utveckla skolans kärnuppdrag, d.v.s. undervisning och elevers lärande.
Tre digitala kursträffar med föreläsningar, seminarier och gruppsamtal är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och reflektioner. Kursens delar bidrar på olika sätt till deltagarens professionsutveckling som processledare för skolförbättring.
Tre digitala kursträffar med föreläsningar, seminarier och gruppsamtal är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och reflektioner. Kursens delar bidrar på olika sätt till deltagarens professionsutveckling som processledare för skolförbättring.
Fördjupningsnivå:
G1N (har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Grundnivå
Behörighetskrav
Behörig är den som av sin arbetsgivare utsetts att följa utbildningen.
Kurskod:
PAGU01
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.