Vidareutveckling och analys av kvalitet i undervisningen
7.5 HPModul 1. Former för systematisk dokumentation och analys av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling (2,5 hp)
Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet. Till detta ändamål introduceras observationsprotokollet Protocol for Language Arts Teaching Observation (PLATO) och Learning Study. Även andra exempel på verktyg för systematisk analys och undervisningsutveckling visas.
Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling (exempelvis systematisk observation i klassrum och/eller videoinspelning, användning av observationsprotokoll, kunskapstester, och enkäter), som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften. Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av uppläggning och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning.
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)
Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.
Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)
Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera fokus för undervisningsutvecklande insatser med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär. Exempel på sådana modeller är observation och återkoppling, video clubs och Learning Study, men även mer experimentella designer så som interventionsstudier med flera undersökningsgrupper.
Kursinnehållet behandlar specifikt det praktiska genomförandet av observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kvalitetskriterier som modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Arbetet i kursen består av campusbaserade och digitala föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner och praktiska övningar som ska genomföras i den egna verksamheten. I de praktiska övningarna ingår videoinspelning av egen undervisning, som grund för observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kvalitetskriterier.
Kursinnehållet ger en introduktion till analys och bedömning av undervisning i relation till elevers lärande och utveckling, anpassat för olika syften, som kollegial undervisningsutveckling eller stödjande av individuell undervisningsskicklighet. Till detta ändamål introduceras observationsprotokollet Protocol for Language Arts Teaching Observation (PLATO) och Learning Study. Även andra exempel på verktyg för systematisk analys och undervisningsutveckling visas.
Kursinnehållet omfattar olika former för att systematiskt dokumentera undervisning och elevers lärande och utveckling (exempelvis systematisk observation i klassrum och/eller videoinspelning, användning av observationsprotokoll, kunskapstester, och enkäter), som är funktionella för analys och bedömning av undervisningskvalitet, anpassat för olika syften. Kursinnehållet behandlar former för syftesdriven planering av uppläggning och procedurer för koordinering mellan olika typer av underlag i förhållande till tillgänglig tid och resurser samt relevanta etiska och lagmässiga krav som kan aktualiseras vid arbete med dokumentation och analys av undervisning.
Modul 2. God undervisningspraktik och individuell undervisningsskicklighet (1,5 hp)
Kursinnehållet behandlar och ger kritiska perspektiv på forskningssammanställningar över vad som är god undervisningspraktik på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, generellt och specifikt för olika skolformer och verksamheter, nivåer och ämnen.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade ramverk för beskrivning och bedömning av undervisningsskicklighet och empiriska studier om vad som kännetecknar särskilt skickliga lärare i relation till att åstadkomma önskvärda utfall av elevers lärande och utveckling, kompletterat med exempel på konkret praktik från svensk kontext.
Modul 3. Undervisningsutvecklande arbete (3,5 hp)
Kursinnehållet ger en översikt över olika sätt att identifiera och problematisera fokus för undervisningsutvecklande insatser med beaktande av lokala förhållanden, styrdokument och tillgänglig kunskap.
Kursinnehållet ger en översikt över väl etablerade modeller för kollegial undervisningsutveckling och en diskussion av vad evidensbaserad undervisningsutveckling innebär. Exempel på sådana modeller är observation och återkoppling, video clubs och Learning Study, men även mer experimentella designer så som interventionsstudier med flera undersökningsgrupper.
Kursinnehållet behandlar specifikt det praktiska genomförandet av observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kvalitetskriterier som modell för undervisningsutveckling, i ett för läraren lokalt kollegialt sammanhang.
Kursinnehållet ger ett kritiskt perspektiv på uppföljning och utvärdering, samt former för spridning och granskning av undervisningsutvecklande arbete i relation till uppsatta mål.
Arbetet i kursen består av campusbaserade och digitala föreläsningar, inläsning av kurslitteratur, seminarier, diskussioner och praktiska övningar som ska genomföras i den egna verksamheten. I de praktiska övningarna ingår videoinspelning av egen undervisning, som grund för observation och återkoppling utifrån forskningsbaserade kvalitetskriterier.
Fördjupningsnivå:
A1F (har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
30 hp utöver behörighetsgivande examen varav 7.5 hp på avancerad nivå. Motsvarandebedömning kan göras.
Kurskod:
PAAUVK
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.