Professionsdriven skolutveckling
7.5 HPMed utgångspunkt i teoriers och metoders tillämpbarhet för praktiknära forskning inom utbildningsvetenskap behandlas:
- vetenskapligt arbete och forskningsprocessen
- vetenskaplig problemformulering
- metoder för datainsamling och för bearbetning och analys som prövas i praktisk tillämpning
- god forskningssed och forskningsetiska regler
- olika förhållningssätt och principer för att värdera vetenskapliga studiers kunskapsanspråk och deras giltighet
- planering av en vetenskaplig undersökning.
Under kursens gång arbetar deltagarna med kollektiva och individuella läraktiviteter kopplade till skolutveckling i den egna professionella verksamheten.
- vetenskapligt arbete och forskningsprocessen
- vetenskaplig problemformulering
- metoder för datainsamling och för bearbetning och analys som prövas i praktisk tillämpning
- god forskningssed och forskningsetiska regler
- olika förhållningssätt och principer för att värdera vetenskapliga studiers kunskapsanspråk och deras giltighet
- planering av en vetenskaplig undersökning.
Under kursens gång arbetar deltagarna med kollektiva och individuella läraktiviteter kopplade till skolutveckling i den egna professionella verksamheten.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, d v s rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren fått en skriftlig redovisning som visar att personen förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen.
- Att deltagaren arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildningen. Förordning (SFS 2019:562).
Kurskod:
PAAUPS
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.