Pedagogiskt ledarskap för vuxenutbildningsrektorer - Skolutveckling på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
7.5 HPKursen är uppbyggd som aktionsforskningsstudie som syftar till att utveckla vuxenutbildningsrektorers systematiska kvalitetsarbete genom ett vetenskapligt förhållningssätt till sina verksamheters skolutveckling. Deltagarna undersöker, planerar och genomför aktioner, d.v.s. praktiska handlingar, i den verksamhet de ansvarar för, samtidigt som de prövar och analyserar sitt egna ledarskap med stöd av forskning och beprövad erfarenhet. Eftersom aktionsforskningsansatsen i kursen har ett emancipatoriskt syfte som avser stärka deltagarnas pedagogiska ledarskap, ska deltagarnas aktionsforskning genomföras tillsammans med berörda lärare, elever och/eller kollegor, som de själva ska leda.
Aktionsforskningsansatsens processer stöds genom handledning av utbildningsledning och genom forskarteam bestående av kursdeltagarna. Eftersom vuxenutbildningen i så hög grad saknar egen forskningsgrund eller systematiserad beprövad erfarenhet, ska resultatet av deras aktionsforskning redovisas i artikelform i en populärvetenskaplig antologi som utbildningsledningen ansvarar för att sammanställa för vidare spridning till vuxenutbildningsrektorer i Sverige. Vidare ska dessa artiklar muntligt presenteras av författarna i form av videoinspelning.
Undervisningen omfattar skoljuridiska perspektiv på deltagarnas upplevda dilemman i praktiken, praktikteorier, perspektiv på aktionsforskning samt exempel på forsknings- och analysmetoder som är särskilt lämpliga vid praktiknära studier. Det pedagogiska ledarskapet problematiseras med syfte att stärka deltagarnas förmåga att driva vuxenutbildningens utveckling och kvalitet utifrån lagkrav.
Aktionsforskningsansatsens processer stöds genom handledning av utbildningsledning och genom forskarteam bestående av kursdeltagarna. Eftersom vuxenutbildningen i så hög grad saknar egen forskningsgrund eller systematiserad beprövad erfarenhet, ska resultatet av deras aktionsforskning redovisas i artikelform i en populärvetenskaplig antologi som utbildningsledningen ansvarar för att sammanställa för vidare spridning till vuxenutbildningsrektorer i Sverige. Vidare ska dessa artiklar muntligt presenteras av författarna i form av videoinspelning.
Undervisningen omfattar skoljuridiska perspektiv på deltagarnas upplevda dilemman i praktiken, praktikteorier, perspektiv på aktionsforskning samt exempel på forsknings- och analysmetoder som är särskilt lämpliga vid praktiknära studier. Det pedagogiska ledarskapet problematiseras med syfte att stärka deltagarnas förmåga att driva vuxenutbildningens utveckling och kvalitet utifrån lagkrav.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Innehav av rektorstjänst samt intyg om genomgången statlig befattningsutbildning eller den äldre statliga rektorsutbildningen, eller uppvisande av intyg i form av skriftlig redovisning enligt SFS 2011:183, 2 kap. 9§ om att vederbörande genom tidigare utbildning, erfarenhet har förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen som helhet, samt därefter arbetat som rektor minst ett år.
Kurskod:
PAAUKR
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.