Pedagogiskt ledarskap för rektorer - Att stärka skolans pedagogiska och etiska ledarskap i kollegial samverkan
7.5 HPKursen är uppbyggd kring en aktionsforskningsstudie som bidrar till att utveckla ett systematiskt och vetenskapligt förhållningssätt till skolors förbättringsarbeten. Deltagarna undersöker och genomför aktioner i den verksamhet de ansvarar för, samtidigt som de prövar och analyserar sitt pedagogiska och etiska ledarskap med stöd av forskning och beprövad erfarenhet. Då den deltagande aktionsforskningen har ett inbyggt emancipatorisk syfte som handlar om att stärka individer genomförs den tillsammans med berörda lärare, elever och/eller kollegor.
Genom att utbildningen kopplas till behov och frågor i den egna verksamheten sker fortbildning parallellt med konkret skolförbättring. Processen stöds i utbildningen av utbildningsledarens handledning och indelning av deltagarna i forskarteam. Förmågan att kommunicera kring forskning och beprövad erfarenhet om skolförbättring utvecklas genom att deltagarna redovisar resultatet av aktionsforskningen i en populärvetenskaplig artikel och genom en muntlig presentation i form av en videoinspelning.
Kursen omfattar undervisning om praktikteorier, olika perspektiv på aktionsforskning samt exempel på forsknings- och analysmetoder lämpade för praktiknära studier. Begreppet pedagogisk ledare problematiseras med syfte att deltagarna ska stå bättre rustade att hantera de krav och förväntningar som riktas mot rektor i skolans styrdokument.
Genom att utbildningen kopplas till behov och frågor i den egna verksamheten sker fortbildning parallellt med konkret skolförbättring. Processen stöds i utbildningen av utbildningsledarens handledning och indelning av deltagarna i forskarteam. Förmågan att kommunicera kring forskning och beprövad erfarenhet om skolförbättring utvecklas genom att deltagarna redovisar resultatet av aktionsforskningen i en populärvetenskaplig artikel och genom en muntlig presentation i form av en videoinspelning.
Kursen omfattar undervisning om praktikteorier, olika perspektiv på aktionsforskning samt exempel på forsknings- och analysmetoder lämpade för praktiknära studier. Begreppet pedagogisk ledare problematiseras med syfte att deltagarna ska stå bättre rustade att hantera de krav och förväntningar som riktas mot rektor i skolans styrdokument.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Innehav av rektorstjänst samt intyg om genomgången statlig befattningsutbildning eller den äldre statliga rektorsutbildningen, eller uppvisande av intyg i form av skriftlig redovisning enligt SFS 2011:183, 2 kap. 9§ om att vederbörande genom tidigare utbildning och erfarenhet har förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen som helhet, samt därefter arbetat som rektor minst ett år i yrket.
Kurskod:
PAAUFR
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.