Ledning, samordning och utveckling av barn- och elevhälsa
7.5 HPKursen fördjupar hur rektor kan leda, samordna och utveckla barn- och elevhälsoprocesser. Målet är att barn- och elevhälsoperspektivet ska bli ett gemensamt ansvar inom utbildningen för att bidra till utvecklingen av de målstyrda processer som anges i respektive läroplan. Deltagarna i kursen får relatera sina egna beprövade erfarenheter till aktuell forskning och styrdokument. Med barn- och elevperspektivet som central utgångspunkt undersöker deltagarna sin egen verksamhets kontext och identifierade behov. Under kursen genomför deltagarna en kartläggning av verksamhetens strukturer och processer med ett praktiknära perspektiv. Syftet är att synliggöra och analysera framgångsfaktorer och förbättringsområden för att stärka barn- och elevhälsoarbetet. Deltagarna får verktyg att utveckla ett förhållningssätt som integrerar barn- och elevhälsoperspektivet i utbildningen och i det systematiska och långsiktiga kvalitetsarbete som bedrivs.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, d v s rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren fått en skriftlig redovisning som visar att personen förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen.
- Att deltagaren arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildningen. Förordning (SFS 2019:562).
Kurskod:
PAAUEH
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.