Att leda analysarbete
7.5 HPInnehållet består av olika forskningsbaserade och beprövade teorier och strategier för att utföra, organisera och leda analysarbete inom ramen för systematiskt kvalitetsarbete. Deltagarna får arbeta med verktyg och modeller för olika typer av analyser så som resultatanalyser, kulturanalyser och undervisningsanalyser. Andra delar av kursens innehåll utgörs av att kunna analysera verksamhetens förbättringskapacitet samt planera för att genomföra ett framgångsrikt utvecklingsarbete i förhållande till kunskaps- och värdegrundsuppdrag. Innehållet kan justeras utifrån deltagarnas respektive verksamheter och behov.
Upplägget består bland annat av föreläsningar, workshops och undersökande aktiviteter.
Upplägget består bland annat av föreläsningar, workshops och undersökande aktiviteter.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
- Fullgjord befattningsutbildning för rektorer, d v s rektorsprogrammet eller den äldre statliga rektorsutbildningen eller att deltagaren fått en skriftlig redovisning som visar att personen förvärvat kunskaper som kan jämställas med befattningsutbildningen. (se 2 kap. 9 §)
- Att deltagaren arbetat som rektor eller i motsvarande ledningsfunktion minst ett år på halvtid eller motsvarande efter befattningsutbildningen. Förordning (2019:562).
Kurskod:
PAAUAA
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.