Att leda processer för skolförbättring
7.5 HPKursen är organiserad runt processledarrollen i relation till tre centrala teman: förbättringsorganisationen, det kollegiala lärandet, samt det systematiska kvalitetsarbetet. Inom ramen för dessa teman fördjupas förståelsen för vilka organisatoriska förutsättningar som kan främja och stärka skolans förmåga att kontinuerligt utvecklas och förbättras, och hur processledarollen kan bidra i det arbetet. I detta sammanhang får deltagaren också tillfälle att pröva och värdera olika verktyg för att leda processer för skolutveckling utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, för att därigenom kunna bidra till att utveckla skolans kärnuppdrag, d.v.s. undervisning och elevers lärande.
Digitala kursträffar med föreläsningar, seminarier och workshops är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och reflektioner. Kursens delar bidrar på olika sätt till studentens professionsutveckling som processledare för skolförbättring.
Digitala kursträffar med föreläsningar, seminarier och workshops är betydelsefulla hållpunkter i kursen. Processen mellan kursträffarna innefattar bl.a. aktioner i den egna verksamheten, litteraturstudier och reflektioner. Kursens delar bidrar på olika sätt till studentens professionsutveckling som processledare för skolförbättring.
Fördjupningsnivå:
A1N (har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörig är den som utses att gå en uppdragsutbildning enligt Förordning (2002:760) om uppdragsutbildning vid universitet och högskolor.
Kurskod:
PAAU01
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.