Skolledarskap - pedagogisk ledning
10.0 HPI kursen behandlas det egna ledarskapet som vision och som praktik i relation till olika teoretiska perspektiv på ledning och ledarskap. Deltagarna möter olika metoder, modeller och teorier om ledarskap och ledning i förhållande till den dagliga verksamheten. Innehållet belyser rektors uppdrag att organisera, digitalisera, samordna och leda arbetet med att skapa förutsättningar för erfarenhetsutbyte, lärande och utveckling som bidrar till delaktighet och inflytande.
Vidare belyser kursen ledarskapets betydelse för organisationers, gruppers och individers välmående, med avseende t.ex. på frågor som rör genus och mångfald, bildning, lärande och utveckling. Fokus ligger på det egna ledarskapet och dess möjligheter att påverka och skapa kultur och strukturer för en trygg och tillitsfull värdegemenskap för barn, elever och vuxna.
Med utgångspunkt i deltagarnas praktik jämför och problematiserar utbildningen teorier om organisations-, utvecklings- och förbättringsprocesser. Fokus ligger på att stärka rektors förmåga att kritiskt reflektera över olika perspektiv på förbättring och utveckling och dess konsekvenser på ledarskap och drivkraften att förbättra. Specifikt behandlas ett etiskt, hållbart och demokratiskt perspektiv för verksamhetens utveckling. Konkret undersöker och problematiserar deltagarna det egna ledarskapets roll och ansvar i förändringsarbetet. Utifrån den kartläggning, analys och de eventuella förbättringsinsatser som deltagarna tidigare har initierat i sin verksamhet, planerar, prövar, omprövar och analyserar de sina ledarhandlingar.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Vidare belyser kursen ledarskapets betydelse för organisationers, gruppers och individers välmående, med avseende t.ex. på frågor som rör genus och mångfald, bildning, lärande och utveckling. Fokus ligger på det egna ledarskapet och dess möjligheter att påverka och skapa kultur och strukturer för en trygg och tillitsfull värdegemenskap för barn, elever och vuxna.
Med utgångspunkt i deltagarnas praktik jämför och problematiserar utbildningen teorier om organisations-, utvecklings- och förbättringsprocesser. Fokus ligger på att stärka rektors förmåga att kritiskt reflektera över olika perspektiv på förbättring och utveckling och dess konsekvenser på ledarskap och drivkraften att förbättra. Specifikt behandlas ett etiskt, hållbart och demokratiskt perspektiv för verksamhetens utveckling. Konkret undersöker och problematiserar deltagarna det egna ledarskapets roll och ansvar i förändringsarbetet. Utifrån den kartläggning, analys och de eventuella förbättringsinsatser som deltagarna tidigare har initierat i sin verksamhet, planerar, prövar, omprövar och analyserar de sina ledarhandlingar.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Fördjupningsnivå:
AXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörighetskrav är tjänst som rektor, biträdande rektor eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion (enligt förordning SFS 2011:183).
Kurskod:
PAAR30
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.