Styrning, organisering och kvalitet
10.0 HPI kursen behandlas skolan som institution i en föränderlig omvärld. Här ingår perspektiv som styrningen av och styrningen i skolan, styrning som principer, modeller, ideologi och praktik.
Särskild vikt läggs vid rektors uppdrag att leda verksamhetens systematiska kvalitetsarbete så att förutsättningar skapas för ett kontinuerligt, långsiktigt arbete för att främja alla barn och elevers utveckling, lärande och välmående. Ett uppdrag för rektor är att skapa en organisation som möjliggör delaktighet och dialog om förbättringsbehov. I kursen behandlas teorier om utvecklingsarbete ur organisatoriska, pedagogiska och etiska perspektiv. Vidare prövar deltagarna olika vetenskapligt grundade metoder för uppföljning, utvärdering och analys, jämför deras relevans samt drar slutsatser. I kursen ingår även att undersöka och problematisera förutsättningar i form av de normer och strukturer som finns i verksamheten.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Särskild vikt läggs vid rektors uppdrag att leda verksamhetens systematiska kvalitetsarbete så att förutsättningar skapas för ett kontinuerligt, långsiktigt arbete för att främja alla barn och elevers utveckling, lärande och välmående. Ett uppdrag för rektor är att skapa en organisation som möjliggör delaktighet och dialog om förbättringsbehov. I kursen behandlas teorier om utvecklingsarbete ur organisatoriska, pedagogiska och etiska perspektiv. Vidare prövar deltagarna olika vetenskapligt grundade metoder för uppföljning, utvärdering och analys, jämför deras relevans samt drar slutsatser. I kursen ingår även att undersöka och problematisera förutsättningar i form av de normer och strukturer som finns i verksamheten.
Utbildningen genomförs enligt de principer som är karaktäristiska för praktiknära forskning och erfarenhetsbaserat lärande. Det innebär att deltagarna förväntas arbeta aktivt och i dialog med huvudman, närmsta chef, medarbetare, samt barn och elever utifrån problematiserande frågeställningar, egen erfarenhet och ställa detta i relation till andras beprövade erfarenhet och olika slags teorier och modeller med relevans för rektorsyrket.
Fördjupningsnivå:
AXX (kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Utbildningsnivå:
Avancerad nivå
Behörighetskrav
Behörighetskrav är tjänst som rektor, biträdande rektor eller annan personal med motsvarande ledningsfunktion (enligt förordning SFS 2011:183).
Kurskod:
PAAR20
Kursen ingår inte i kursutbudet för nästkommande period.